Urban Trail Hasselt

Afgelopen maandag op 16 mei, deed ik mee aan de eerste Urban Trail van Hasselt.

Gelijk je een trail loopt door het bos en waarbij je obstakels moet overwinnen zoals door een riviertje of over een (stevig) heuveltje, loop je bij een urban trail doorheen historische en bekende gebouwen. Normaal gezien wordt er bij een loopwedstrijd je tijd bijgehouden en wordt er een klassement opgemaakt, maar dat is bij deze wedstrijd niet het geval. Het gaat dus louter om de beleving en het plezier van het lopen, en om eens doorheen plaatsen te lopen waar je normaal gezien niet zou komen. Dat laatste is ook een van de belangrijkste kenmerken van een trail door het bos en de reden waarom mijn voorkeur gaat naar een natuurloop.

Ik had me van zodra de inschrijvingen geopend waren me direct ingeschreven. Normaal gezien ging ik de dag voor deze wedstrijd deelnemen aan de 25 km van de Hageland Trail in Linden, maar door gezondheidsproblemen heb ik deze wedstrijd aan mij laten passeren. Daar kom ik later nog op terug. Door die gezondheidsproblemen kan ik momenteel me enkel nog beperken tot rustige duurloopjes van rond de 10 km. Meer kan ik momenteel niet aan. Daarom was deze urban trail eigenlijk ideaal om de zinnen eens te verzetten.

Door me snel in te schrijven zat ik in de eerste wave van 1000 lopers. Zo waren er 3 waves. Omstreeks 8u30 vertrok ik al lopend naar de inschrijvingen om mijn borstnummer af te halen. Om iets voor 9u zette ik me aan de start waar ik Geert Reyskens tegenkwam. Hij had nog niet deelgenomen aan zo'n urban trail. Wel had hij vorig jaar deelgenomen aan de Monumentenloop in Sint-Truiden, die je eigenlijk ook een urban trail mag noemen. Ik had al eens deelgenomen aan de urban trail in Brugge.

Om 9u klonk het startschot. Geert en nog iemand die hij kende vertrokken toch redelijk snel alhoewel we wat afgesproken hadden het rustig aan te doen... Ik sloot tegen beter weten in toch maar aan bij hun. Als eerste gebouw liepen we door de oude gevangenis, wat nu een gebouw is van de Universiteit Hasselt. Dan langs het begijnhof en doorheen het Jenevermuseum. Dan doorheen het Modemuseum. De passage doorheen het Holiday Inn hotel was opmerkelijk want je liep doorheen een hotelkamer met een koppeltje in het bed. Via de Molenpoort lopen we door het gebouw waar nu CIAP (een vereniging voor actuele kunst) gehuisvest is. Dit historische gebouw was vroeger het gouvernementsgebouw dat nog dienst gedaan heeft als rechtbank van eerste aanleg. Dan lopen we door 3 steegjes : de Peterseliesteeg, de Sacristiesteeg en de Kadetjessteeg. Vervolgens lopen we door het Clarissenklooster. Via een stukje langs de kleine ring en over het Kolonel Dusartplein, lopen we zo richting brandweer waar we ook doorheen lopen. Dan langs het Watergroepgebouw en dan nog een opmerkelijke passage want we lopen doorheen de raadszaal van het Provinciehuis. Vervolgens lopen we door het gebouw van Kinepolis en TV Limburg. Dan doorheen de Versuz en doorheen het gebouw van de Ethias Arena. Dan langs het Kapermolenpark en doorheen het gebouw van de schaatsbaan. Dan nog langs de Kunsthumaniora en als laatste de aankomst in het gebouw van de PXL (Hogeschool). Vanaf de passage aan het Kolonel Dusartplein heb ik Geert en zijn compagnon moeten laten gaan want hun tempo was te hoog voor mij. Aan de finish zie ik Geert en zijn compagnon dan. Samen zijn we nog het gratis ontbijt gaan halen en praatte we nog even na over deze loop. Ik vond het een hele mooie loop en zeker voor herhaling vatbaar. Ik hoop dat ze het parcours dan wat aanpassen zodat er andere plaatsjes 'ontdekt' kunnen worden. Na ons ontbijt ben ik al wandelend terug naar huis gegaan want voor te lopen had ik niet de kracht meer.

Passage door de TV Limburg studio
foto : Sven Dillen
Garmin connect gegevens : https://connect.garmin.com/modern/activity/1170530125

En zo komen we dan aan mijn gezondheidsproblemen. Na mijn succesvolle Cauberg trail had ik nog de moed om de afstand verder uit te breiden, en misschien zelfs voor een marathon te gaan. Maar mijn lichaam kreeg het moeilijker en moeilijker. Regelmatig slecht slapen, nooit een uitgerust gevoel, vaak last van een vermoeidheidshoofdpijn, in de trein of in de zetel thuis kan ik zo in slaap vallen. Bij het sporten merk ik ook dat ik moeilijker de kilometers kan verteren, en het duurt opmerkelijk langer vooraleer ik terug hersteld ben na een training. Op het moment is het zelfs zo erg dat ik geen snelheidstraining meer kan doen, rustige duurloopjes van rond de 10 km lukken nog, maar wel met de nodige moeite. Het is nu ook al paar keer voorgekomen dat ik na 5 km er de brui moet aan geven. Er is dus duidelijk iets aan de hand. Eind januari heb ik nog een bloedcontrole gehad, en enkel mijn vitamine D was aan de lage kant. Daar heb ik een D-cure voor genomen, maar de klachten zijn eerlijk gezegd toegenomen. Mijn schildklierwaarden vallen binnen de referentie waarden, toch heb ik het gedacht dat het daar aan ligt. Eind mei heb ik een afspraak met een endocrinoloog en wil ik eens laten bekijken als er eventueel opgehoogd kan/mag worden of overgestapt kan worden naar een ander soort schildkliermedicijn.

Zolang er geen oplossing voor mijn gezondheidsproblemen is, ga ik me bezig houden met rustige duurloopjes en ben ook van plan me een 5 km schema op hartslag te volgen en ergens half of eind augustus mee te doen aan een 5 km wedstrijd. Een specifieke tijd heb ik niet voor ogen, dat zal vooral afhangen hoe mijn gezondheid verder evolueert en als die endocrinoloog een oplossing gaat kunnen vinden. Momenteel is luisteren naar mijn lichaam het belangrijkste en zal het lopen momenteel wat naar de achtergrond geschoven worden, maar volledig stoppen doe ik nog niet.