Brugge Urban Trail

Gisteren deelgenomen aan de eerste Brugge Urban Trail. Dat is een 10 km loopwedstrijd doorheen het centrum van Brugge. Speciaal is dat er door enkele gebouwen gelopen wordt, zoals het stadhuis en het concertgebouw.

Het maximaal toegelaten deelnemers was vastgelegd op 4000. Deze 4000 werden opgedeeld in 4 waves. Iedere waves bestond uit 1000 lopers. Dat is natuurlijk wel nodig want je kan onmogelijk zoveel lopers tegelijk over zulk parcours sturen. Om de 20 minuten startte er een wave en de eerste wave, waar ik inzat startte om 9u30.

Een goede week geleden heb ik me een eenpersoonskamer geboekt bij Hotel 't Putje. Dat bevindt zich op een dikke 500 m van de Grote Markt waar de start en finish was. Zaterdagnamiddag ben ik met de trein naar Brugge getrokken en daar ingecheckt. Ik besloot direct de omgeving wat te verkennen en een loopje te doen. Zo deed ik een heel leuk duurloopje doorheen het centrum van Brugge, en dat ondanks een felle regenbui. Halverwege moest ik zelfs even schuilen aan een bushalte. Ik kwam aan 6,66 km in net geen 32 minuten. Zie http://connect.garmin.com/activity/392525508. Volledig doorweekt ging ik terug naar de kamer om me op te frissen. Het was ondertussen tijd geworden om iets te gaan eten. Vlak naast het hotel was een klein restaurantje "De Zandloper", waar ik me een spaghetti bestelde. Kwestie van de koolhydraten nog wat aan te vullen. Daarna besloot ik nog een wandeling te maken doorheen het centrum.











Na de wandeling ging ik terug naar de kamer en keek ik nog wat naar de televisie. We werden nog even gestoord door het brandalarm, maar er bleek niets aan de hand te zijn.

Na een niet al te beste nachtrust, stond ik op om 7u30. Na me wat opgefrist te hebben en het ontbijt, trok ik richting Grote Markt om mijn nummer en t-shirt af te halen. In de stadshallen aan het Belfort kon ik vlot mijn nummer (913) en t-shirt verkrijgen. Dan terug naar het hotel om me om te kleden en dan terug al lopend naar de Grote Markt. Het was nu iets na 9 en ik besloot me toch al in het startvak te zetten om zo toch redelijk vooraan te staan. We werden nog wat geëntertaind met allerhande fitnesoefeningen en kregen nog een speech van de burgemeester en de schepen van sport.

De start
Precies om 9u30 klonk het startshot. Ze hadden aan de start speciaal een extra smalle doorgang gemaakt om ervoor te zorgen dat er niet teveel lopers tegelijk op het parcours zouden zijn, want op sommige plaatsen is het smal en zo te verhinderen dat er opstoppingen zouden ontstaan. De eerste kilometer lopen we doorheen de stad. Dan lopen we door het eerste gebouw, namelijk het concertgebouw vlak voor mijn hotel. Daar speelde ze klassieke muziek. Dan liepen we via het Albert I-park naar het Minnewaterpark (km 2). Dan liepen we door het Begijnhof en langs Oud Sint-Jan (km 3). Iets voor km 4 lopen we doorheen het Stadhuis. Dan langs de Groeninghe Brug en de Vismarkt. Km 4 en 5 lopen verder doorheen de stad. Op km 5 passeerden we langs de Jeruzalemkerk. Op km 6 lopen we over 2 oude windmolens. Tussen km 6 en 7 lopen we door het Grootseminarie waar een pater ons staat aan te moedigen. Tussen km 7 en 8 lopen we langs de Potterierei en de Augustijnenrei. Rond km 9 lopen we nog eens door een gebouw genaamd Howest. Hier liepen we ook door de oudste turnzaal van het land waar enkelen speelde op een doedelzak. Iets voorbij km 9 passeerden we door het Karmelietenklooster waar we luid werden aangemoedigd door bewoners van het rusthuis WZC Jeruzalem. Er was zelfs eentje die mijn naam riep ! Het was dan niet zo ver meer tot aan de aankomst op de Grote Markt. Ik kan afklokken in 45:02 over 10,27 km (4:23 / km). Hier kan je mijn gegevens vinden op Garmin connect : http://connect.garmin.com/activity/393035874. Het volledige parcours kan je ook hier vinden.

Aan de finish kreeg je een flesje AA-drink en een bon om je ontbijt af te halen in het Belfort. In het Belfort kreeg je dan een zakje met daarin een Melikoek, een flesje chocolademelk, een croissant en een chocokoek en een beker koffie. De koffie vond ik eerlijk gezegd niet lekker en die heb dan ook weggekapt in een riool. Te voet ging ik dan terug naar mijn hotel om me wat op te frissen. Ik checkte dan uit en besloot door te gaan naar het station om de trein terug naar huis te nemen.

Dit is zeker een van de plezantste loopjes die ik tot nu toe gedaan heb, en ik loop nu toch al meer dan 7 jaar. Dus dat kan toch al tellen. Ik hoop echt dat er nog meer steden dit concept gaan volgen. Voor volgend jaar wil ik die van Antwerpen doen en hopelijk dus nog ergens in het land nog een andere stad, Gent misschien ?