X-Mas Trail Lummen

Op zondag 17 december deed ik mee aan de 3e X-Mas trail in Lummen. Bij de eerste editie in 2015 was ik ook van de partij daar. Ik weet dat dat toen in zware omstandigheden was, met veel modder. Dat verslagje kan je hier nog eens lezen.

Je had keuze uit 3 afstanden, 12 km, 17 km en 35 km. Ik koos net zoals in 2015 voor de 17 km. De 17 km vertrok om 10u. De weergoden waren ons beter gezind dan in 2015. Het was droog, de zon scheen zelfs (zeer uitzonderlijk voor de maand december dit jaar), maar het was wel koud. Net boven het vriespunt. Bij de deelnemers werden enkele bekenden gespot : Pascal Van Marcke, Joeri De Coninck, Gilbert Permentier, Kris Deferm en Marc Buekers. Als je je vooringeschreven had, kreeg je gratis een paar Cooldry sokken. Maar voor 17 euro voorinschrijving mag er natuurlijk wel iets tegenover staan.

Om iets na 10u klonk het startshot. De eerste meters moesten we goed oppassen dat we niet onderuit gingen door het gladde verharde pad. Na zo'n 400 m liepen we op het onverharde langs de snelweg. Het parcours was zo goed als identiek als dat van 2015. Op kilometer 4 passeerden we voorbij de bekende 1000-jarige eik. Ik weet het niet meer zeker maar ik vermoed dat het op km 5 was dat je op een kruispunt kwam waarbij je naar links rood-witte linten zag en rechtdoor ook. Ik en nog andere lopers bleven verbaasd staan omdat we niet goed wisten welk pad te volgen. Tot er plots van het linkse pad lopers zagen terug keren wisten we dat we het pad rechtdoor moesten volgen. Achteraf hoorde ik dat Pascal Van Marcke daar het foute pad gekozen had. Hij liep op dat moment in eerste positie. Het duurde even vooraleer hij realiseerde dat hij fout gelopen was. Hij besloot dan maar terug te keren en wist zich terug te knokken naar de eerste positie. Toch werd hij naar de 5e plaats verwezen omdat hij verkeerd gelopen was. Wel een vreemde beslissing, als er nu een stuk afgesneden was ok, maar nu had hij een heel stuk om gelopen. Op km 11 liep een andere loper en ik een klein stukje verkeerd, maar al vlug hadden we dat door. In totaal zaten er zo'n 4-tal hellinkjes in het hele parcours maar al bij al vielen die nog goed mee. Ik kan uiteindelijk afklokken in 1:32:41 over de 17,41 km (5:19 / km). In 2015 was het parcours 18,72 km. Als je de 2 parcours naast elkaar legt kan je inderdaad zien dat er enkele stukken afgesneden werden dit jaar, zoals aan km punt 5.

In een tentje kon je een lekker warm soepje krijgen, met ook koeken, snoep en fruit. Ik vond het weer een mooie trail, en gelukkig zat het weer wat mee (droog en geen of weinig wind, met zelfs de zon). Toch laat zo'n trail zijn sporen na want de week die volgde lieten de liezen en kuiten zich wel voelen. Dat zijn natuurlijk de spieren die niet zoveel getraind worden als je meestal op verhard loopt en niet zoveel hellingen doet.

Garmin connect gegevens : https://connect.garmin.com/modern/activity/2383755905

Vlak voor de start
Foto : Runnersmovevents

Start
Foto : Runnersmovevents

Foto : Runnersmovevents