Oudejaarsloop Heerlen

Op zondag 31 december deed ik mee aan de Oudejaarsloop in Heerlen. Eigenlijk wou ik mee doen aan de Eindejaarscorrida in Leuven, maar ik was te laat om me nog voor in te schrijven en ik vernam dat er nog maar 300 plaatsen beschikbaar waren. Heel zeker was je niet dat je nog kon mee doen via inschrijving ter plaatse. Daarom raadpleegde ik de wedstrijdkalender Limburgrunning. Daar had je keuze uit verschillende kleinere wedstrijden net over de grens in Nederland. Ik koos voor de wedstrijd in Heerlen, omdat deze doorging in de namiddag om 15u. Ik ben geen ochtendloper en doe liever op het gemak in de voormiddag. Je had keuze uit 2 afstanden, een 4,5 km en 9 km. Een 9 km leek me ideaal om wat snelheid te trainen.

k heb al eens in Nederland en Duitsland een wedstrijd gelopen. Het was ongeveer 45 min rijden tot daar vanuit Hasselt. Omstreeks 13u vertrok ik en rond 13u45 arriveerde ik ter plaatse. Aan de inschrijvingen betaalde ik 8 of 9 euro. Ik had niet echt hoge ambities. Ikzelf ben in voorbereiding op enerzijds de 20 km van de LPM in Genk en vooral de halve marathon in Lier op 25 maart. De wedstrijd in Lier wordt voor mij het hoofddoel van het voorjaar.

Wat betreft het weer viel de temperatuur goed mee, het was zo'n 12 graden, maar er stond een stevige wind. Als opwarming deed ik een stuk van het parcours. Zo wist ik dat er na 700 m een diepe plas was en dat je na 1,5 km vol tegenwind kreeg. Ik merkte ook dat het parcours af en toe op en af liep. Zo kwam ik aan 4,04 km opwarming in 20:28 (5:04 / km). Een beetje veel als opwarming maar zo kom ik toch aan de nodige kilometers als voorbereiding op het langere werk.

Om iets voor 3 zette ik me klaar aan de start. Beide afstanden vertrokken tegelijk en de enthousiaste Nederlandse speaker wist te vertellen dat we met 400 deelnemers waren over de 2 afstanden. Toch niet slecht voor een kleinere loop. Precies om 15u klonk het startshot. De eerste 2 kilometer kon ik een tempo van rond de 4:00 / km houden. De zwaarte van het parcours en de wind zorgde er dan voor dat ik mijn tempo moest milderen. Km 3, 4 en 5 aan 4:15 / km. Na 5 km kwam ik door in 20:50 (4:13 / km). Km 6, 7 en 8 moest ik mijn tempo nog verder laten zakken tot 4:30 / km. Mijn benen werden iedere kilometer zwaarder. In de laatste kilometer kon ik het toch opbrengen iets terug te versnellen, de laatste kilometer aan 4:16. Ik kan afklokken in 38:53 over 9,08 km (4:17 / km). Niet geheel tevreden met deze tijd, maar het was een redelijk zwaar parcours en er stond veel wind.

Ik liep 2 km om wat uit te lopen. Zo kwam ik toch aan 15 km. Ik ging me dan douchen en dronk nog eentje in de kantine. Daarna reed ik terug richting Hasselt.

Garmin connect gegevens : https://connect.garmin.com/modern/activity/2406443805

Foto's

Foto : Grezelak Design
Bij de grote plas na 700 m

Foto : Grezelak Design
In de laatste km