Zeskerkenloop Kortessem - Bokrijk Run - Einde Haspengouw Challenge - Nieuwe doelen

Het is eventjes geleden sinds ik nog eens iets gepost heb, maar ik heb eens wat tijd gevonden om mijn blogje wat bij te werken. Hier een overzicht van de gebeurtenissen sinds Dwars Door Hasselt.

Na de schitterende prestatie van Dwars Door Hasselt, kwam helaas de decompressie. Ik was zo blij met de prestatie, dat ik mentaal me eigenlijk niet meer kon opladen voor de volgende wedstrijd. Normaal gezien neemt dat bij mij al vlug enkele weken in beslag. Maar een week na Dwars Door Hasselt, was er de traditionele afsluiter van de Haspengouw Challenge, de Zeskerkenloop in Kortessem.

Zeskerkenloop Kortessem

Met weinig goesting zakte ik op zondag 15 oktober af naar Kortessem. Wat betreft het weer was het zeer warm voor de tijd van het jaar, zo rond de 25 graden. Het zou de warmste 15 oktober sinds begin van de metingen worden trouwens. Afgelopen zomer kon ik wel redelijk goed tegen de warmte. Op zich was deze (uitzonderlijke) warmte niet zo een probleem. Alleen de benen en het hoofd hadden er eerlijk gezegd niet veel zin in. Het parcours was blijkbaar gewijzigd, in plaats van 15 km zou het 13,5 km volgens de website zijn. Omstreeks 14u30 klonk het startschot. De eerste 3 kilometers gingen nog redelijk goed en kon ik rond de 4:00 / km lopen. Maar vanaf dan ging het moeizaam. Het parcours liep voor het grootste stuk ook op onverhard. Tot km 9 kon ik in de buurt van Bart Sampermans blijven, maar vanaf dan moest ik de rest meer op karakter lopen. Ik voelde echt nog Dwars Door Hasselt in de benen en mentaal had ik er echt geen zin in. Ik vernam wel bij de start dat diegene die 6e stond bij de heren +35 (ik stond 5e) niet mee deed. Dat zorgde ervoor dat mijn 5e plaats veilig was. Dat was dan ook het enige positieve wat ik aan deze wedstrijd kon onthouden. Na 13,16 km klokte ik af in 57:23 of 4:22 / km. Ik was blij dat het erop zat. Aan de finish nog even nagepraat met ex-clubgenoten van bij de Runners van Kortessem Johan Bulen en Jurgen Cosemans. Na de douche was ik nog ene gaan drinken in het cultureel centrum, maar ik had geen zin om nog te wachten op de tombola.
Garmin connect gegevens van de wedstrijd : https://connect.garmin.com/modern/activity/2114703385.

Eindstand Haspengouw Challenge 2017 heren +35

Zeskerkenloop 2017
Foto : Athletics albums photos - Defrère

Zeskerkenloop 2017
Foto : Athletics albums photos - Defrère

Verandering van werk

Op professioneel vlak ben ik onlangs veranderd van werk. Over de reden ga ik het hier niet hebben, maar laat ik houden op dat de werking van de afdeling niet meer overeenstemde met hetgeen ik op het oog had. Ik werkte in Leuven en sinds 6 november werk ik in Hasselt. Dat zorgt ervoor dat ik niet meer een uur op en een uur af dien te doen met de trein. Zo ben ik nu rond 17u30 thuis en heb ik ook meer contact met de kinderen en kan ik mijn vrouw in de ochtend wat bijstaan met het klaar maken van de kinderen. In de avond kan ik nu ook vroeger gaan trainen. Dat zorgt er dan weer voor dat ik in de avond wat vroeger in de zetel kan gaan zitten. De laatste weken op mijn oud werk waren niet echt de plezantste. Ik vond het jammer dat na 4 fijne jaren, er afscheid moest genomen worden in een bedrukte sfeer. Op mijn huidig werk moet ik me nog inwerken. Maar met hetgeen ik mee in contact gekomen ben kan ik wel zeggen dat ik het allemaal zeer interessant vind. Ik heb al heel veel geleerd en ik weet dat ik nog een tijdje nodig ga hebben om me volledig in te werken. Het voornaamste was dat het gevarieerd en leerrijk is, en dat is het zeker. Anderzijds heb ik eerder opgedane kennis al goed kunnen gebruiken. Hopelijk ga ik voldoende ruimte en tijd krijgen om me verder in te werken. Dat zal wel de nodige energie kosten, maar ik ben in ieder geval nog steeds gemotiveerd.

Bokrijk Run

Na de mindere wedstrijd in Kortessem, besloot ik het op trainingsvlak wat rustiger aan te doen. Voorlopig geen snelheidswerk meer, enkel het houden bij rustige duurloopjes met wat meer nadruk op afstand. Daarom dat ik me ingeschreven had voor de Bokrijk Run op 12 november waar ik deel nam aan zowel de belevingsloop van 10 km in de voormiddag als de chronoloop van 10 km in de namiddag. Aangezien we op zondag steeds bij de moeder van mijn vrouw gaan eten die dichtbij Bokrijk woont, leek me dat ideaal.

De belevingsrun had een vrije start tussen 10u30 en 12u. Omstreeks 10u45 stond ik aan de start. Er waren blijkbaar al veel deelnemers vertrokken, want het grootste gedeelte van de 10 km moest ik deelnemers inhalen. En er waren heel veel deelnemers, en de organisatie kan gerust spreken van een succes. Ik had niet gedacht dat er zoveel deelnemers zouden zijn. Het parcours was heel mooi en we liepen door enkele gebouwen van het openluchtmuseum zoals het gebouw van 'De sixties'. We liepen ook 'dwars doorheen het water'.

Garmin connect gegevens belevenisrun : https://connect.garmin.com/modern/activity/2327795174

Om 14u was dan de chronorun. Veel ambitie had ik niet, een tempo van rond de 4:30 / km zou ik al meer dan content zijn. En dat tempo kon ik redelijk goed houden. Wat me ook verbaasde was dat de benen nog redelijk goed aanvoelden, ondanks de 10 km in de voormiddag. Bij de chronorun was beduidend minder volk en we liepen niet door de gebouwen van het openluchtmuseum. Deze chronorun vond ik dan ook iets 'plezanter' dan de belevenisrun van deze voormiddag. Ook nu liepen we 'dwars door het water' wat toch wel speciaal was daar eens door te lopen. Na een dikke 9 kilometer (9,16 km om precies te zijn) kon ik afklokken in 41:49 (4:33 / km). Aan de finish werd er nog even nagepraat met Pieter Dullers.

Garmin connect gegevens chronorun : https://connect.garmin.com/modern/activity/2328180192

Uitslag : hier

Ik vond het een leuke loop, goed georganiseerd en over een mooi parcours en zo kwam ik aan een goede 20 km deze dag.

"Fietsen door het water"
Foto : Igor Philtjens

Bokrijk Run 2017
Foto : www.bokrijkrun.be

Bokrijk Run 2017
Foto : www.bokrijkrun.be

Einde van de Haspengouw Challenge

Op zaterdag 25 november 19u ging de Nacht van de Jogger door in zaal Nieuwenhuyse in Sint-Truiden. Dit is traditioneel de prijsuitreiking van de Haspengouw Challenge. Samen met mijn vrouw zakte ik af naar daar. De kinderen konden logeren bij familie en zo konden mijn vrouw en ik er nog eens van profiteren samen nog eens weg te gaan. Niet altijd makkelijk te regelen. Daar kregen we te horen dat de Haspengouw Challenge er na 25 jaar mee stopt. Al enkele jaren is er sprake geweest dat ze ermee zouden stoppen, maar na dit jaar is het er dan toch van gekomen. De bestuursleden worden een jaartje ouder en ze vonden niet direct een overnemer. Het aantal lopers is vooral op de kleinere lopen drastisch naar beneden gegaan. Vroeger had je ook maar alleen de stratenlopen, tegenwoordig heb je urban trails en obstacle runs. De recreatieve loper is tegenwoordig meer op zoek naar een beleving dan prestatie gericht te lopen. Dat heeft de populariteit van de stratenlopen geen goed gedaan denk ik. Persoonlijk liep ik wel graag deze Haspengouw Challenge. Toch had je ook hier soms wat rivaliteit tussen teams of individuen wat soms wel kon leiden tot "jaloers gedrag". Maar daarnaast was er ook wel sprake van vrienden of "brothers in arms" wanneer bijvoorbeeld de weersomstandigheden eens tegen zaten.

Normaal gezien wordt er ieder jaar een budget aan de kant gezet voor de werking van het komende jaar. Aangezien er komend jaar geen Haspengouw Challenge meer is, werd dit geld verdeeld onder de lopers die dit jaar in het klassement geëindigd zijn. De eerste 5 van iedere categorie kregen daarenboven nog een extra premie. Aangezien ik 5e geëindigd ben bij de heren +35 kreeg ik 25 euro uit pot van de werkingskosten, en 25 euro omdat ik 5e geëindigd was. Dat was een heel aangename verrassing. Bij de traditionele tombola won ik een blender, die ik ondertussen al goed heb kunnen gebruiken. Een hele mooie prijs. Na deze mooie afsluiter van de Haspengouw Challenge genoten mijn vrouw en ik nog van het uitgaansleven in Hasselt stad.

Nieuwe doelen

Ik had het al langer in mijn hoofd zitten, maar volgend jaar in maart, op 25 maart om precies te zijn ben ik van plan nog eens een poging te wagen om mijn persoonlijk record op de halve marathon te breken. Net zoals in 2015 ga ik dat proberen op de halve marathon in Lier. Toen liep ik 1u34 over de 21,4 km of een gemiddeld tempo van 4:24 / km. Vanaf volgende week start de voorbereiding daarop met een 16 weken durend schema van Garmin connect. Eind januari doe ik ook mee aan de halve marathon van de LPM in Genk, maar die zal eerder in teken zijn van de halve in Lier. Zo kan ik me de komende maanden toewerken naar een doel, en dat doe ik veel liever dat gewoon wat los op mijn eigen trainen. Op die manier blijf je gemotiveerd vind ik. 

Volgende week vrijdag doe ik mee aan de night trail in Maasmechelen. Een wedstrijd in het donker door het bos heb ik nog niet gedaan, ben eens benieuwd. Daarover meer in de volgende post.