Brouwerijloop Alken

Gisteren stond al de 11e wedstrijd van de Haspengouw Challenge op het programma, de Brouwerijloop in Alken. Het is mijn 9e van dit criterium en daarmee het minimum om in het eindklassement opgenomen te worden.

Ondanks de trainingen door de week niet echt met een goed gevoel waren, was ik toch met hoge verwachtingen afgezakt naar Alken. Ik wou nog eens een poging wagen om te proberen de 4:00 / km te halen. Ik wist wel dat alles moest mee zitten om dat te halen, het weer en de benen. Het weer zat al mee want omstreeks 17u15, toen ik mijn wagen parkeerde vlak aan de kerk, scheen de zon en geen wind. Ik ging me dan inschrijven aan de atletiekpiste "De Alk", de thuishaven van atletiekclub Alken. Dan terug naar de wagen om mijn spullen te deponeren en vervolgens ging ik me wat opwarmen. Ik deed 2 km in iets minder dan 9 min. Een beetje te snel als opwarming eerlijk gezegd. Aan de piste werden enkele bekenden gespot : Sven Thijs, Peter Van Cauwenberghe, Bart Sampermans, Pascal Van Marcke en Chris Wouters.

Precies om 18u werd het startschot gegeven. We moesten eerst een klein rondje van zo'n 1,7 km afleggen en dan een groter rondje van zo'n 9 km. De totale afstand zou dus rond de 10,7 km zijn. Ik had op de website van AC Alken het parcours iets meer in detail bekeken en volgens het profiel gaat het wat bergop tussen km 3 en 4 en tussen km 5 en 6. Maar bij de start dacht ik daar nog niet aan. Ik startte eerlijk gezegd veel te snel, al had ik dat pas door rond km 4. Ik had mijn klok nochtans ingesteld dat er iedere kilometer een ronde genomen werd, maar ik besloot gedurende de eerste 3 kilometers niet te kijken naar de gelopen kilometertijden. Dat had ik beter wel gedaan want de eerste kilometer liep ik in 3:47, de tweede in 3:52 en de derde in 3:57. Beter was geweest dat ik deze eerste 3 rond de 4:00 / km gelopen had. Dan had ik de 2 stukken bergop beter kunnen verteren en wat krachten overgehouden voor de rest van de wedstrijd. Door die snelle eerste kilometers had ik eigenlijk al mijn beste kruid verschoten waardoor ik de rest van de wedstrijd meer op karakter heb moeten lopen en constant à block zat. Volgende keer ga ik die start toch iets rustiger moeten doen. Na die 3 km voelde ik de verzuring in mijn benen. Het duurde tot na de helling tussen km 5 en 6 dat ik iets of wat met een beter gevoel kon lopen. Toch had ik nog even een moeilijk moment op km 7. Tijdens de eerste 3 km kon ik in een groepje blijven met Jeroen Santermans, Peter Van Cauwenberghe en Jessy Beelen (de eerste vrouw in de wedstrijd). Peter moest als eerste lossen. Maar na de 4e km moest ik het groepje met Jeroen en Jessy laten gaan. Toch wist ik op karakter dit groepje niet al te ver laten gaan. Ze bleven op zo'n 50 m van mij. Na de helling tussen km 5 en 6 zag ik dat ook dit groepje uit elkaar viel. Jeroen bleef op zo'n 50 m van me terwijl Jessy verder uitliep. Maar ik kon niet meer aansluiten bij Jeroen, ik denk dat ik op een bepaald ogenblik nog op zo'n 20 m genaderd was, maar in de laatste 2 kilometer moest ik toch terug iets meer prijsgeven. Aan de andere kant kon ik wel achtervolgers Bart Sampermans en Peter Van Cauwenberghe voor blijven. Ik kon in de laatste kilometer wel nog ene van AC Alken bijhalen. Ik was uiteindelijk heel blij dat ik over de finish kon lopen. Ik kan afklokken in 43:12 (volgens de uitslag) over de 10,64 km ofwel een gemiddeld tempo van 4:04 / km. Al bij al valt dat nog mee en op vlak van positie heb ik ook nog redelijk gelopen (25e op 115). Maar toch had ik op vlak van tijd net iets meer gehoopt. Ik weet niet als ik dit jaar nog eens kan gaan voor een snelle 10 km, want het volgende grote doel wordt een PR (4:15 / km) op de 15 km dat ik ga proberen te breken bij Dwars Door Hasselt op 8 oktober. Daarna doe ik nog mee met de 6 Kerkenloop dat dit jaar iets korter is dan de gewoonlijke 15 km. Ik zal nog zien daarna.

Om wat uit te lopen liep ik nog tot aan mijn wagen en daarna reed ik naar huis.

Garmin connect gegevens : https://connect.garmin.com/modern/activity/1980948704

Doorkomst na de kleine ronde, in mijn zog Jeroen (links) en Peter (rechts)
Foto : Jean-Pierre Vossius

Aankomst
Foto : Jean-Pierre Vossius