Kermisloop Nieuwerkerken

Afgelopen maandag stond de 7e wedstrijd van de Haspengouw Challenge op het programma, de kermisloop in Nieuwerkerken. Het was al mijn 7e deelname hier. In 2015 liep ik er mijn beste tijd. Toen liep ik 40:13 over de 9,81 km of 4:06 / km. Na de goede prestatie in Zonhoven moest die tijd haalbaar zijn.

Omstreeks 19:30 vertrok ik samen met vrouw en zoon naar Nieuwerkerken. Terwijl ik de wedstrijd liep, konden zij eens over de kermis gaan. Zoals gewoonlijk was het even zoeken naar een parkeerplaats. Ik ging me inschrijven en betaalde er 7 euro. Het was nog iets te vroeg om me op te warmen en keek nog even naar de 4 km die bezig was. Voor de uitslag zie hier. De 10 km begon om 20:30. Rond 20u deed ik een dikke kilometer met enkele versnellingen als opwarming. De benen voelden niet geheel fris aan.

Iets voor 20:30 zette ik me klaar aan de start. Er was blijkbaar iets meer volk ten opzichte van de vorige wedstrijden. Enkele bekenden werden gespot : Sven Thijs, Marc Buekers, Geert Reyskens. Clubgenoot Ivan Metten van bij ADD Diepenbeek (Jong en Fit) was ook van de partij. Hij vroeg me welke tijd ik voor ogen had. Ik zei dat ik hoopte rond de 4:05 / km te halen. Dat was ook zowat de tijd die hij voor ogen had.

Precies om 20:30 werd er afgeteld en klonk het startschot. Ik besloot dan toch al direct een hoog tempo te ontwikkelen. We moesten 5 rondjes lopen. Het eerste rondje was iets korter (1,65 km). Dat werd vermoedelijk gedaan zodat er vlotter kan gelopen worden bij de 180 graden draai rond de dranghekken. De grotere rondjes waren precies 2 km. Spijtig van de eerste kortere ronde want anders zou het precies 10 km zijn. In de eerste en tweede ronde kon ik in de buurt blijven van Bart Sampermans. Die wist ik nog voor te blijven in Zonhoven. Op zo'n 50m voor mij zag ik ook het licht blauwe shirt van Jessy Beelen. Ook zij kon ik net voor blijven in Zonhoven. Ik wist op dat moment niet aan welk tempo ik liep maar ik voelde wel dat het dichtbij of onder de 4:00 / km was. Dat ik niet meer kijk aan welk tempo ik loop, heb ik als beter ervaren, vooral mentaal dan. Ik probeer me nu meer te concentreren op een uithoudbaar tempo, toch in de mate van het mogelijke. Achter mij zag ik dat Ivan zich op zo'n 20 m was en die bleef ongeveer de gehele wedstrijd op die afstand. Ik moest dus zo goed mogelijk tempo proberen te houden om hem voor te kunnen blijven. In de derde ronde moest ik langzaam maar zeker Bart Sampermans laten gaan. Hij kon een gaatje slaan van zo'n 50 m. Ik voelde ook mijn benen wat zwaarder worden. Ook in de vierde ronde was het op de tanden bijten om mijn tempo zo goed mogelijk te houden. Maar niemand wist me van achteruit in te halen. Bij het ingaan van de laatste ronde besloot ik iets te versnellen en dat ondanks ik toch redelijk op mijn tandvlees zat. Bij de 180 graden draai zag ik dat Ivan nog redelijk dichtbij mij zat. Bart zag ik voor mij op zo'n 50 m. Voorlopig besloot ik mijn plaats proberen te houden, meer zat er niet meer in dacht en voelde ik. Maar halfweg die laatste ronde begon ik langzaam wat in te lopen op Bart en ook op Jessy die zo'n 30 m voor Bart liep. In de laatste 200 m probeerde ik nog eens aan te zetten maar kwam nog zo'n 10 m te kort om hem in te halen. Sterke wedstrijd van zowel hem als Jessy! Ik kan afklokken in 39:20 over de 9,69 km of een gemiddeld tempo van 4:03 / km. Daar kan ik enkel weer zeer tevreden mee zijn. Een kleine verbetering ten opzichte van Zonhoven op toch wel een iets zwaarder parcours. Het gevoel was wel iets minder als in Zonhoven. Er werd dan nog even nagekaart over de wedstrijd met Ivan (die 11 seconden na mij aangekomen was) en met Marc Buekers en zijn kameraad. Mijn zoon Tristan ging nog even op een kermisattractie en daarna was het tijd om terug naar huis te gaan.

De volgende wedstrijd zal pas in Gotem zijn op 20 augustus. In Kozen kan ik er helaas niet bij zijn want dan ben ik op citytrip naar Amsterdam. Op trainingsvlak lijkt het me ook geen slecht idee een beetje gas terug te nemen zodat de batterijen terug wat opgeladen kunnen worden. Ik ben van plan te beginnen met het halve marathon schema van Garmin connect om me voor te bereiden op de 15 km van Dwars Door Hasselt. Dat wordt nu het volgende grote doel, namelijk proberen mijn PR te verbeteren op de 15 km. Datzelfde schema had me met succes geleid naar een PR op de 15 km van Dwars Door Hasselt in 2015. Hopelijk lukt het me nu terug !

Garmin connect gegevens van Nieuwerkerken : https://connect.garmin.com/modern/activity/1833562677

Foto : Marc Nelissen (NeMa run)