Urban Trail Hasselt

Op maandag 5 juni deed ik mee aan de tweede editie van de Urban Trail in Hasselt. Ook vorig jaar was ik van de partij op de eerste editie, zie verslag.

Bij een gewone trail wordt er meestal door een bos gelopen, maar bij een urban trail is het bos vervangen door gebouwen van een stad. Je krijgt dus de mogelijkheid om door bekende en minder bekende gebouwen te lopen. Op die manier leer je de stad eens kennen op een andere manier en kom je op plaatsen waar je normaal gezien nooit komt. Zo liepen we vorig jaar door de raadszaal van het Provinciehuis en door een hotelkamer van het Holiday Inn hotel.

Op de site kan je de locaties terug vinden die er dit jaar werden aangedaan, zie hier. De opvallendste voor mij waren : het (nieuwe) zwembad van Hasselt, de PXL-Toren, Muziekodroom (waar ik enkele maanden geleden een concert van The Sore Losers bijgewoond had), Syntra Limburg (door de cafetaria waar ik vroeger nog als jobstudent gewerkt heb), Plopsa Indoor (over het fameuze brugje), La Bottega (die eindeloos leek, zo groot is het daar), het Jenevermuseum en de provinciale bibliotheek.

Alhoewel ik het bij de opvallendste passages gezet heb, vond ik de PXL-Toren ook niet echt geslaagd als locatie. Doordat die in het begin van het parcours stond, was het natuurlijk stapvoets naar boven. Beter was denk ik geweest dat zoiets op het einde gepland wordt. Dan is het lopersveld al wat meer uit elkaar en kan je wel al lopend naar boven. Het is natuurlijk geen wedstrijd maar een recreatieve loop zonder tijdsopname en dan maakt dat natuurlijk niet veel uit. Misschien volgende keer de trap in 2 delen, links bijvoorbeeld voor diegene die wandelend naar boven wilt gaan en rechts voor de lopers ? Voor de rest was het wel een mooi parcours, maar twijfel nu wel als ik volgend jaar nog zou mee doen. De prijs (25 euro) is eigenlijk ook een beetje te hoog.

Ik kan uiteindelijk afklokken in 56:36 over de 9,91 km (5:43 / km).

Nog even over mijn rug/bil blessure. Langzaam maar zeker mindert de pijn. Ik kan ondertussen terug voluit trainen maar de zeurende pijn is er wel nog steeds. Ik ben sinds deze week ook begonnen met specifieke core-oefeningen die ik gevonden heb op de website van Men's Running. Zeker de 60 second single-leg pelvic bridge is pittig. Core-oefeningen stabiliseert uw hele lichaam en, als gevolg daarvan, bevordert een efficiënte loophouding. Het zorgt ook voor een sterkere onderrug.

Garmin connect gegevens : https://connect.garmin.com/modern/activity/1779205896

Foto : Photography Ludo Daems