Estafette Challenge Tienen

Op woensdag 31 mei deed ik mee aan de Estafette Challenge in Tienen. De bedoeling van zo'n estafette is met 2 lopers om de beurt 1000 m af te leggen gedurende 1 uur. De categorie waarin je loopt wordt bepaald door de leeftijd van beide lopers op te tellen. Je hebt dames duo's, gemengde duo's en heren duo's. De leeftijdscategorieën bestonden uit jeugd (-32), -70, +70, -90, +90, -110 en +110. Meestal wordt er ook gelopen ten voordele van een of andere vzw en wordt er gelopen voor een goed doel.

Net zoals vorig jaar deed ik mee met Sven Thijs. Toen liepen we 15 km en 66 m bijeen op een uur. Door mijn huidige bil en rugproblemen, verwachtte ik dat dit zeer moeilijk gaat worden om dit te kunnen halen.

De wedstrijd begon om 19u30. Omstreeks 18u20 pikte Sven me op aan het station van Tienen en parkeerde hij de wagen rond 18u30 op de parking van de atletiekclub Racing Club Tienen. We gingen vervolgens onze borstnummer, jetons en doorgeefstok afhalen aan de inschrijvingen. Er was veel volk aanwezig en de 100 beschikbare plaatsen waren denk ik praktisch allemaal weg. Toch populair blijkbaar deze estafette challenge wedstrijden, dat in tegenstelling tot de kleinere stratenlopen waar de opkomst de laatste tijd maar matig is. Maar een oplossing voor dit (tijdelijk?) fenomeen bij de stratenlopen zie ik niet direct.

Sven en ik deden als opwarming het rondje van 1000 m. Het parcours ging voornamelijk rondom de atletiekpiste op het gras. Het stuk tussen 750 m en 850 m moesten we door een bos op single track lopen. Dit stukje was het zwaarste van het parcours. Ik vond het wel een mooi rondje.

Om iets voor half 8 werd er nog gezamenlijk door iedereen die wou een rondje afgelegd. Om 19u30 zette iedereen dan zich klaar voor het begin. Sven ging als eerste lopen, zodat ik mij wat kon sparen met mijn bil/rug. Indien ik maar beperkt last zou hebben, dan kan Sven misschien 8 rondjes lopen en ik dan 7 om zo aan ongeveer 15 km te komen. Van zodra ik Sven zag naderen zette ik me klaar om de stok over te nemen. De bil/rug liet zich voelen maar na een paar honderd meter voelde ik de pijn minderen. Ik kon het eerste rondje afleggen in 3:53. Dat is een stuk beter dan ik hoopte. Ik ging dan mijn jeton deponeren en nam een nieuwe jeton aan om me dan terug klaar te zetten voor het volgende rondje. Ik kon zo mijn rondjes steeds afwerken rond de 3:50 / km en de pijn in de rug/bil was wel voelbaar maar die werd niet erger en ik kon mijn tempo redelijk goed houden. Toen ik aan mijn 7e ronde begon zaten we op 50 min. Dus we hadden nog ongeveer 10 min om nog 2 ronden en een beetje te lopen om zo onze prestatie van in Sint-Truiden te evenaren. Dat moet normaal gezien lukken. Toen Sven zijn 8e ronde gedaan had zei de klok 58 min. Ik had nog zo'n 2 minuten om die 100 m te halen. Ik kon er nog een spurtje uit persen en strandde juist niet aan het 500 m punt. Dus ik schatte dat we 15,475 km afgelegd hadden. Van zodra een persoon langs geweest was om te noteren waar ik geëindigd was, liep ik nog tot aan de start naar Sven. Ik vertelde hem dat ik net vóór het 500 m punt kunnen lopen heb. Daar waren we zeer tevreden mee. We gingen dan nog ons borstnummer omruilen voor een zak met allerlei spulletjes. Daarna reed hij me naar het station van Sint-Truiden waar ik de trein naar Hasselt nam.

Wat later in de uitslag zag ik dat we 15 km en 490 m gelopen hadden en 3e in onze categorie H+70 geëindigd waren. We hadden een 21e plaats op 90 deelnemende ploegen.

Garmin connect gegevens : https://connect.garmin.com/modern/activity/1770490476

Opwarming met Sven Thijs
Foto : Jo Defrère

Foto : Jo Defrère