Bokkerijdersrun Wellen

Op zondag 28 mei deed ik mee aan de 5e manche van de Haspengouw Challenge, de Bokkerijdersrun in Wellen.

Dinsdags probeerde ik nog eens een interval, eigenlijk tegen beter weten in. Want ik had nog steeds last van de bilspier. Ik heb nog eens het 10K schema van Garmin genomen met als einddatum zaterdag 24 juni, wanneer de 6e manche van het HC-criterium doorgaat, Dwars Door Zonhoven. De interval bestond uit 2 x 4 x 2 min met 1 min rust en 3 min rust tussen de 2 reeksen. De eerste reeks kon ik nog redelijk goed afwerken aan ongeveer 4 min  / km. De pijn was duidelijk aanwezig maar nog doenbaar. Vanaf de 2e reeks werd de pijn heviger en bij de 3e interval van de 2e reeks moest ik na 20 seconden stoppen wegens te pijnlijk. Ik liep dan 5 min uit maar ook dat deed feller pijn. Intervals kan ik voorlopig beter nog zeker een weekje achterwege laten. Woensdag nam ik een rustdag. Donderdag ging het dan weer een stuk beter en deed ik een RDL van 12,6 km in 1u06. Vrijdag 10 km en zaterdag bij 31 graden terug 10 km in 51 min. Verrassend genoeg kan ik tegenwoordig goed tegen de warmte. Ik had me voorgenomen als ik dit tempo (+- 5 min / km) kan op de Bokkerijdersrun, dan ben ik meer dan tevreden, zeker met deze temperaturen en dan ook nog eens 4e loopdag op rij.

Omstreeks half 2 vertrok ik met mijn wagen richting Wellen. In de voormiddag waren er enkele onweersbuien overgetrokken en de temperatuur was gezakt tot zo'n 25 graden door de bewolking. Maar na de middag begon het terug op te klaren en kwam de zon er terug door. Al gauw was het terug zo'n 28 graden en meer. Iets na 2 u parkeerde ik mijn wagen aan de sporthal. Ik ging me inschrijven en betaalde 8 euro. Je kreeg dan ook nog een envelop met daarin een nummertje. Ik kon zo 2 espresso tasjes winnen bij de tombola. Dat is al mooi meegenomen. Terug naar de wagen waar ik mijn spulletjes deponeerde. Opwarming deed ik niet want het was al warm genoeg vond ik. Aan de start kwam ik enkele bekenden tegen zoals Sven Thijs, Marc Nelissen, Marc Buekers.

Om iets voor 3 u zette we ons klaar aan de start. Ik besloot ergens in het midden te gaan staan, zodat ik zeker niet te snel zou starten. De wedstrijd bestond uit 2 ronden van net geen 5 km. Alhoewel ik al heel blij zou zijn dat ik de wedstrijd uit zou kunnen lopen, had ik ook zoiets van als de eerste ronde redelijk goed gaat, kan ik misschien de tweede ronde wat proberen te versnellen. Om precies 15u klonk het startschot en weg waren we. Tijdens de eerste ronde kon ik een tempo houden van rond de 4:35 / km. In de eerste km liet de rug en bil zich wat voelen, maar langzaam aan minderde de pijn. Volledig weg was de pijn nooit, maar ik had een 'goede' dag. Onderweg stonden supporters met tuinslangen waar de lopers onderdoor konden lopen. Ik besloot die steeds te omzeilen, of aan te geven dat ik geen water over me heen wou. Daar onder door lopen zorgt misschien wel voor verkoeling maar aan de andere kant zorgt dat er ook voor dat je lichaam zich steeds moet aanpassen aan koude en warmte. Na de wedstrijd wist Geert R. me ook te zeggen dat hij ook beter de tuinslangen had vermeden. Tijdens de eerste kilometers kon ik nog in de buurt van Geert blijven, maar halfweg de eerste ronde moest ik hem echter langzaam laten gaan. Toen nog met het gedacht om gewoon de wedstrijd uit lopen en zeker niets forceren. Maar net zoals ik gemerkt heb bij vorige wedstrijden zijn er veel lopers die na het eerste rondje een versnelling terug schakelen. Precies als ze zo snel mogelijk hun eerste rondje willen afwerken en dan een beetje op hun adem trappen. Want na doortocht aan de finish begon ik lopers een voor een in te halen. De pijn aan mijn rug en bil was dus ondertussen wat minder geworden. Na een kleine kilometer in de tweede ronde kon ik Geert te pakken krijgen. Halfweg de tweede ronde zag ik tot mijn verbazing Sven op zo'n 100 m. Die had blijkbaar een iets mindere dag en kon minder goed om met de warmte. Al gauw ging ik er op en erover. In de laatste kilometer kreeg ik nog een groepje van 3 lopers van Alken in het vizier. Het koste me wat moeite maar in de laatste paar honderd meter kon ik deze ook nog inhalen. Uiteindelijk kon ik afklokken in 43:13 over 9,78 km (4:25 / km). Daar was ik zeer tevreden mee, zeker omdat ik gestart was met het gedacht, uitlopen is voldoende voor mij, maar ik heb nog een redelijk resultaat gelopen.

Ik praatte nog wat na met Geert over ons herstelperiode, want ook hij heeft een lange tijd uit gelegen. Aan de finish kregen we nog een zak met heel wat nuttige zaken in zoals drank en yoghurt. Ik besloot niet langer te blijven en wandelde terug naar mijn wagen. Ik kan tevreden terug kijken op deze wedstrijd, want was eerst onzeker hoe mijn blessure zou reageren maar gelukkig is het heel goed mee gevallen !

Garmin connect gegevens : https://connect.garmin.com/modern/activity/1764131081
#beatyesterday #garmin

Foto : Marc Nelissen (NeMa Run)
Strava gegevens :



Foto : Marc Nelissen (NeMa Run)
Foto : Marc Nelissen (NeMa Run)