Midwinterjogging Kiewit

Vorig weekend deed ik mee aan mijn 2e wedstrijd van het jaar, de Midwinterjogging in Kiewit. Het is mijn 6e deelname hier. Ik liep hier telkens de 10 km van 2008 tot en met 2012, met mijn beste tijd in 2009 (40:39) en mijn minste in 2012 (45:33). Ook deze keer koos ik voor de 10 km. Afgelopen weken ging het redelijk goed met de trainingen. Ik loop wel nog 'maar' 3 keer in de week, en 2 keer in de week ga ik naar de fitness. Ik zit momenteel tussen de 30 en 35 km per week.

Je had 2 afstanden, de 5 km en de 10 km. De 5 km begon om 10u30 en de 10 km begon om 11u15. Omstreeks 10u30 arriveerde ik aan de sporthal van Kiewit. Ik ging me vlug inschrijven en deed een dikke kilometer als opwarming die vlot ging. Ik had mezelf als doel gesteld 4:30 / km of 45 min over de 10 km.

Om iets na 11u zette ik me aan de start waar toch een redelijk groot aantal deelnemers stonden. De uitslag vertelde 352 deelnemers. De tijdsregistratie werd door SQM georganiseerd en dan weet je dat het wel in orde is daarmee. Precies om 11u15 klonk het startshot. Ik had me midden van het pak gezet zodat ik ook nu niet te snel zou starten. De eerste honderden meters was het wat zoeken naar een gaatje om op tempo te geraken, maar dat lukte een stukje verder als het veld al wat uiteen lag. Ik zag op mijn klok dat ik steeds tussen 4:20 en 4:30 / km liep. Ik had het gevoel dat ik dit tempo goed kon blijven aanhouden. Tijdens km 4 lopen we voorbij het Arboretum bij Bokrijk. Daarna kregen we een langer stuk onverhard door het bos van Bokrijk. Op km 6 lopen we op verhard langs de achterkant van het Arboretum. Tijdens km 7 lopen we de Kiewitstraat waar we toch wat tegenwind hebben. Tot km 6 liep ik meestal in een groepje maar vanaf km 7 liep ik de rest van de wedstrijd meestal alleen. Halverwege km 8 worden we rechts op een fietspad gestuurd. Km 9 is mijn moeilijkste kilometer en tevens mijn traagste (4:36). In de laatste km passeren we voorbij de kinderboerderij en dan weet je dat het niet meer ver is. Eens ik op de rechte baan richting sporthal ben, besloot ik een tempo hoger te schakelen. Zo kon ik de laatste km nog afleggen in 4:18. Ik kan afklokken in 44:36 over de 10,05 km ofwel een gemiddeld tempo van 4:26 / km. Daar was ik uiteraard zeer tevreden mee.

Na wat bekomen te zijn en terug naar de wagen om me wat warmer aan te doen deed ik nog een dikke kilometer cooling down. Daarna ging ik richting piste om me te douchen. Helaas was dit een ijskoude douche. Daarna ging ik nog naar de sporthal om mijn borstnummer in te ruilen voor een zakje met spulletjes om daarna terug naar huis te gaan.

Strava gegevens :



Uitslag SQM Time : hier

Ik werd 91 op 352 deelnemers