Louis Persoons Memorial

Afgelopen zondag deed ik mee aan de Louis Persoons Memorial. Je had keuze uit 4 afstanden, 6 km, 12 km, halve marathon en marathon. Het parcours verloopt op verharde wegen in en rond de omgeving van de Kattevennen in Genk. De organisatie is in handen van de joggingclub Run & Fun.

Zowel in 2009 als vorig jaar liep ik de halve marathon. In 2008 liep ik de 12 km. Dit jaar liep ik terug de halve marathon. Ondanks het de laatste weken wat moeizamer verloopt op training startte ik toch met enige ambities. Ik had mezelf als doel gesteld 4:30 / km te lopen, om zo mijn tijd van 2009 te verbeteren dat op 4:33 / km staat.

Om iets over 10u parkeerde ik mijn wagen op de parking vlak aan de grote weg. De parking nabij de Kattevennen was volzet en moest dus nog een stukje wandelen. Aan de inschrijvingen zei ik mijn naam en kreeg ik mijn borstnummer en chip. De tijdsregistratie werd gedaan door SQM Time. Ik ging vervolgens naar het gebouw waar je je sporttas in bewaring genomen werd. Daar kleedde ik me om en speldde ik mijn borstnummer op. Ik warmde me wat op door een kleine kilometer te lopen over de eerste kilometer van het parcours. De benen voelden toch niet echt fris aan. Enkele bekenden werden gespot zoals Pascal Van Marcke, Jilleke Pauwels en Edward Vanhove.

Om iets voor 11u zette ik me klaar aan de start en precies om 11u klonk het startshot. Tijdens de 1e kilometer liep ik in de buurt van Jill en Edward en vroeg hun wat ongeveer hun tempo ging zijn. Beide hadden niet echt een idee, "we zullen wel zien". Ik zag dat we op dat moment zo rond de 4:45 / km aan het lopen waren. Ik besloot dan maar iets te versnellen (eerlijk gezegd een beetje tegen beter weten in) en te gaan voor die 4:30 / km. Een paar honderd meter verder zat ik aan de beoogde snelheid van 4:30 / km. Dat probeerde ik te houden. Al vlug kreeg ik een zeker Ier bij mij in de buurt. Die vroeg van waar ik was en wat mijn doel was vandaag. Ik zei dat ik ging proberen aan 4:30 / km te lopen. Dat was ook zijn doel, dus besloten we bij elkaar in de buurt te blijven. We moesten eerst 2 kleine rondjes (1,25 km) lopen en dan 3 grote (van ongeveer 6 km). We konden redelijk goed tempo houden gedurende de 2 kleine en de 1e grote ronde. Om eerlijk te zijn kreeg ik het al wat moeilijker aan het einde van de eerste grote ronde. Bij doorkomst aan de finish zag ik dat het gemiddeld tempo op dat ogenblik al 4:34 / km was. Ik probeerde nog tot halfweg de 2e grote ronde om het tempo zo hoog mogelijk te houden, maar ik moest mijn Ierse metgezel helaas laten gaan. Ik zei dat mijn benen zwaar begonnen te worden en dat ik mijn tempo helaas moest laten zakken. Vanaf dan was het een gevecht tegen mezelf. De benen werden zwaarder en zwaarder, kreeg ook pijn aan tenen van mijn linkse voet (ik vermoedde een blaar). Mijn tempo zag ik zakken naar 4:45 / km. Af en toe moest ik een paar meter zelfs wandelen om even op adem te komen. Aan het begin van de 3e grote ronde was de bevoorrading en daar besloot ik even halt te houden en goed drinken en wat eten. Dat deed goed want die laatste ronde kon ik terug met een iets beter gevoel lopen. Maar tijd goed maken zat er zeker niet meer in. Ik kan uiteindelijk afklokken in 1:38:41 over 20,52 km afgemeten met mijn Fenix 3 (4:49 / km). Dat is meer dan 300 m korter dan ik vorig jaar afgemeten heb met mijn Forerunner 305. Ik vroeg aan anderen de afstand en ik kreeg afstanden van 20,6 tot zelfs 21 km te horen. Als ik de parcours naast elkaar leg zie ik dat de 180 graden bocht iets minder ver ligt als vorig jaar. Dat zou een stuk die 300 m kunnen verklaren. Ook op Strava zie ik grotere verschillen in afstand. Dus ja precieze afstand is moeilijk te bepalen.

Ik ging dan mijn sporttas afhalen en deed iets droogs aan. Daar kwam Jurgen Ritzen (organizator van De bestorming van Alden Biezen en Genk Loopt) naast me zitten. Hij had 1u41 gelopen, dus niet zo ver van mij. Vervolgens ging ik het gratis soepje eten in het gebouw van de inschrijvingen. Mijn broer zijn zoontje ging nog mee doen aan de kidsrun die rond 14u doorging. Hij wist een mooie 3e plaats te halen. Daarna keerden we terug richting Hasselt.

Met een kleine teleurstelling kijk ik terug op deze wedstrijd, want ik had er toch iets meer van verwacht wat betreft mijn prestatie. Maar aan de andere kant heb ik niet echt specifiek getraind voor deze wedstrijd. Dat heb ik blijkbaar toch nodig om een goede tijd neer te zetten. Dus volgende keer me toch iets beter voorbereiden hierop als ik voor een goede tijd ga gaan.

Garmin connect gegevens : https://connect.garmin.com/modern/activity/1042410608

Nog in gezelschap van mijn Ierse metgezel
Foto : Martine Lemmens