Dwars Door Hasselt

Op zondag 11 oktober heeft Dwars Door Hasselt plaats gevonden. Deze loopwedstrijd was al toe aan zijn 33ste editie. Het is mijn 8e deelname, 7 keer aan de 15 km en 1 keer de 5 km (zie uitslagen pagina). In 2009 liep ik hier mijn beste 15 km wedstrijd. Toen liep ik de 14,7 km in 1:02:49 of 4:18 / km. Ik had mezelf als doel gesteld dit te verbeteren.

De afgelopen 3 maanden heb ik het halve marathon schema van Garmin connect gevolgd. Dat was me in het voorjaar als voorbereiding op de halve marathon in Lier goed bevallen. Ook nu is de voorbereiding goed meegevallen. Enkel in juli en augustus had ik het soms wat moeilijker met het warme weer. Er zaten ook enkele trainingen waarbij er 2u moest gelopen worden. Daar had ik op dat moment geen zin in en had ik vervangen door loopjes van rond de 1u30. Dat was meer als voldoende als voorbereiding op een 15 km wedstrijd.

Om 13u30 was het de beurt aan mijn zoon Tristan die meegedaan heeft aan de 3 km. Hij klaarde de klus mooi in iets meer dan 18 minuten. Daarna ging ik mijn borstnummer en t-shirt afhalen bij de inschrijvingen.

Tristan vlak voor de start van de 3 km
Foto : Daniel Drion

Om 15u30 was het dan mijn beurt. Ik had borstnummer 686 en kon me redelijk vooraan zetten. De eerste km werd iets te snel afgelegd in 3:58. Langzaam liet ik mijn tempo zakken. Af en toe checkte ik op mijn klok dat ik een gemiddelde liep van rond de 4:15 / km. We liepen deze keer niet door HBVL-gebouw maar over de parking en over het gras. Dat vond ik toch minder. Daarna was het parcours hetzelfde : over de parking van de Carrefour, dan richting Kuringen waar we langs het voetbalveld van Sparta Kuringen (nu SK Herckenrode) liepen, vervolgens door het centrum langs de kerk, dan richting kanaal. Ik kon mijn tempo goed onderhouden en bleef rond de 4:15 / km gemiddeld. Vanaf de brug dichtbij de kanaalkom stond er redelijk wat volk langs de weg en dat gaf goede moed. De laatste 2 km liepen door de stad en het lukte me goed tempo te houden. In de laatste rechte lijn zie ik mijn vrouw en kinderen staan. Met een gebalde vuist klokte ik af in 1:02:26 over de 14,7 km of een gemiddeld tempo van 4:15 / km. Opdracht meer dan geslaagd en mijn persoonlijk record op deze afstand verbeterd en dat op mijn 200ste loopwedstrijd !

Aankomst
Foto : DDH

Allemaal zeer goede prestaties geleverd en deze DDH is dus meer dan geslaagd !

Garmin connect gegevens : https://connect.garmin.com/modern/activity/924989836