Kermisloop Nieuwerkerken

Hier dan het verslag van de kermisloop in Nieuwerkerken die doorging op maandag 6 juli. Het was mijn 6e deelname hier. Vorig jaar liep ik mijn snelste tijd, toen liep ik 39:07 over 9,47 km (4:08 / km). De ambitie voor dit jaar was niet echt groot : door de hoge temperaturen van de afgelopen week niet veel getraind (+- 40 km) en de temperatuur was rond de 25 graden. Echt veel zin had ik er niet in.

Omstreeks 19u30 parkeerde ik mijn wagen in een van de straten in de buurt van de kerk van Nieuwerkerken. Bij de inschrijving betaalde ik 7 euro en liet mijn HC-nummer scannen. Ik kwam onderweg al enkele bekenden tegen : thuisloper Sven Thijs en Robin Leduc. Vlug terug naar mijn wagen om mijn portefeuille te dumpen. 

Als opwarming deed ik een groot stuk van het rondje, 1,6 km in 7:39 (4:46 / km). Niet veel later was het tijd om ons klaar te zetten aan de start. De wedstrijd bestond uit 5 ronden, 1 kleiner rondje en dan nog 4 grotere rondjes met een extra lusje. Ik had me midden in het pak gezet om ervoor te zorgen dat ik zeker niet te snel zou starten. Precies om 20u30 klonk het startshot en weg waren we. De eerste kilometer hield ik me wat in. Half weg het eerste rondje kwam ik bij de eerste 2 dames en dacht om hier in de buurt van te blijven en dan zien hoe het gaat. Toch liep ik nog weg van hun en tot mijn verbazing wist ik het eerste rondje (1,69 km) af te leggen aan een gemiddeld tempo van 3:55 / km ! Ronde 2 en 3 kon ik mijn plaats goed behouden, 4,05 km aan 4:09 / km. Ik merkte dat enkele lopers het moeilijk hadden met de warmte, zoals Kris Deferm en Luc Lodewijcks. Beide moesten hun tempo drukken. In ronde 4 begon ik het toch iets moeilijker te krijgen, maar had ondertussen al een ruime kloof ten opzichte van mijn naaste achtervolgers. Op een redelijke grote afstand voor mij zag ik Jo Ruymen, maar dacht dat ik hem niet meer te pakken kon krijgen. Bij het ingaan van de laatste ronde kreeg ik in de mot dat de lopers achter mij wat dichter bij mij aan het komen waren. Halfweg het stukje bergop kwam er ene bij mij aansluiten. Deze was bij de vorige wedstrijden juist voor mij geëindigd, opzich niet erg want hij zit in een categorie hoger. Maar ik had nu zoiets van, deze keer niet. Van zodra hij bij mij was, besloot ik een versnelling hoger te schakelen. Ik kon al direct een gat slaan, maar ik moest wel zien mijn tempo te houden. Het was dan nog even op de tanden bijten in de laatste rechte lijn. Ik zag dat ik bijna nog Jo te pakken had. Ik kan afklokken in 40:11 over 9,81 km ofwel 4:06 / km. Daar was ik zeer tevreden mee, ik had niet gedacht dit te kunnen lopen bij deze temperaturen. Nog even gebleven voor de prijsuitreiking van de 4 km. Daarna besloot ik terug naar huis te gaan. Ik kan tevreden terug kijken op deze wedstrijd waar ik eigenlijk met een klein hartje aan begonnen was door de warme temperaturen maar toch nog een hele goede tijd heb kunnen lopen.

Nu is het even wat vakantie wat betreft wedstrijden. Mijn volgende wedstrijd zal de volgende van de HC zijn, de kermisloop in Kozen. Ik ben wel begonnen aan een schema met als doel mijn besttijd op de 15 km te verbeteren. Die staat momenteel op 1:02:49 over 14,6 km (4:18 / km) gelopen bij Dwars Door Hasselt in 2009.

Garmin connect gegevens : https://connect.garmin.com/modern/activity/825542679

Kermisloop Nieuwerkerken (aankomst)
Foto : Benn Cox