Banneuxrun / Bokkerijdersrun / Garmin Fenix 3

De afgelopen 2 weekends heb ik 2 wedstrijden afgewerkt. Hier een kort verslag van deze wedstrijden. Maar eerst wil ik wat uitleg geven over een nieuw hebbedingetje wat ik mezelf aangeschaft heb.

Garmin Fenix 3

Ik heb sinds kort me een Garmin Fenix 3 aangeschaft. Het is een multisport gps horloge met veel mogelijkheden. Je kan onder andere je wijzerplaat veranderen via Connect IQ, je hebt een ingebouwde barometer (meer iets voor de ultralopers), VO2 max schatting en hersteladvies, hoogtemeter, slimme notificaties mits connectie via bluetooth met je smartphone. Meer info kan je hier vinden. Ik heb die de afgelopen weken wat kunnen uittesten op mijn trainingen en dé grootste tekortkoming van deze horloge is de GPS nauwkeurigheid. Er zijn heel wat mensen die vinden dat de nauwkeurigheid ferm te wensen overlaat, zoals je hier kan lezen. De meeste hebben een afwijking (te kort) tussen de 200m en 400m op een afstand van 10 km. Ik heb gemerkt dat bij mij meestal een afwijking is van 200m te kort. Naar wat ik gelezen heb is dat het waarschijnlijk iets te maken heeft met het te kort afsnijden van bochten. Ik heb ook al gelezen dat Garmin bevestigd heeft dat er inderdaad een probleem is, en dat ze bezig zijn te onderzoeken waar het probleem precies ligt en hoe ze het kunnen verbeteren. De vraag is ook of het te maken heeft met de hardware of met de software. Hopelijk gaan ze het kunnen oplossen met een nieuwe firmware. Het is voorlopig nog afwachten wanneer deze gaat uitkomen. Voor de geïnteresseerden, die kunnen hier de updates van de Fenix 3 volgen.

Banneuxrun Hasselt

Op zaterdag 30 mei heb ik deelgenomen aan de Banneuxrun. Ik heb me de afgelopen 2 maanden voorbereid op deze wedstrijd. Ik had mezelf als doel gesteld om te proberen de 4:00 / km grens te doorbreken. Ik wist wel dat het moeilijk zou zijn, want die 4:00 / km is echt wel het punt dat dichtbij de limieten van mijn lichaam ligt. Als alles mee zit zoals de motivatie, de vorm en het weer, dan moet het wel eens lukken.

Het parcours bestond uit 2 ronden van ongeveer 5 km. Zo'n rondje verliep volledig op straat op een 500 m na dat door een stuk bos liep. Voor de rest is volledig vlak, dus ideaal om een snelle tijd neer te zetten.

De eerste ronde kon ik direct rond mijn beoogde tijd lopen, dus rond de 4:00 / km. Maar bij doorkomst van het bos in de tweede ronde voelde ik mijn benen zwaarder worden en moest ik wat gas terug nemen. Na het bos kon ik mijn tempo terug wat de hoogte injagen maar niet meer voldoende om zeker te zijn van die 4:00 / km. Ik kan uiteindelijk afklokken in 39:15 over 9,51 km afgemeten met mijn Fenix 3. Bij navraag van andere lopers met een GPS horloge bleek de meeste aan een afstand van 9,7 km te komen, dus 39:15 over 9,7 km kom ik uit aan 4:03 / km ofwel 30 sec te traag om aan 4:00 / km te komen. Ondanks het niet halen van mijn doel ben ik toch tevreden. Ik wist dat het moeilijk zou zijn. Mijn naaste concurrenten (lees de lopers waar ik meestal mee in de buurt loop) heb ik deze keer ruim achter mij kunnen houden.

Na de douche heb ik nog een babbeltje kunnen slaan met Steven Heemskerk, de winnaar van deze wedstrijd in 30:40 en heb ik Luc Hermans zijn beloofde traktatie gegeven voor het terug brengen van mijn ring.

Garmin connect gegevens : https://connect.garmin.com/modern/activity/789086103

Banneuxrun Hasselt
Foto : Benn Cox

Bokkerijdersrun Wellen

Gisteren deelgenomen aan de Bokkerijdersrun in Wellen. Het is de eerste keer dat ik hier gelopen heb. Vorige keren wegens ziekte of blessure niet kunnen deelnemen. Dus een richttijd had ik niet. Ik heb wel eens het parcours gelopen als training, dus ik wist dat er halfweg het rondje een kleine helling in zat. De temperaturen zijn ten opzichte van vorige week ook de hoogte in gegaan. Dus een snelle tijd zat er zeker niet in.

Net zoals bij de Banneuxrun bestond deze wedstrijd ook uit 2 ronden van ongeveer 5 km. Volledig vlak kan je het niet noemen. De eerste 2 kilometer was het lichtjes vals plat en vervolgens kreeg je een helling van ongeveer 400 m. Dan een kilometer vlak gevolgd door een korte afdaling. De laatste kilometer van het rondje was het terug vlak.

De eerste ronde kon ik mezelf toch niet bedwingen om voluit te gaan. De eerste 2 km ging ik zelfs mee met een zeer sterk groepje met onder andere Hilde Kippers. Langzaam maar zeker moest ik dat groepje lossen maar kon een gemiddeld tempo van rond de 4:00 / km aanhouden. Bij doorkomst aan de start/finish besloot ik toch even te recupereren en wat te drinken. Een paar honderd meter verder begon ik het al moeilijk te krijgen en op km 6 moest ik zelfs even wandelen. Ik probeerde dan nog terug op tempo te geraken maar een voor een begonnen ze me voorbij te steken. Chris Baerts was de eerste, dan John Neven, Geert Reykens en Kris Deferm. Veel kon ik er niet meer aan doen. te snel gestart, of toch te veel last van de warmte ? Het zal waarschijnlijk een combinatie van beide zijn. Ik kan uiteindelijk afklokken in 40:47 over 9,69 km volgens mijn Fenix 3 (4:13 / km). Van andere lopers met een GPS horloge heb ik gehoord dat het eerder 9,8 km zou zijn. Dan heb ik een gemiddeld tempo gehaald van 4:10 / km, wat op zich nog niet zo slecht is.

Na de douche ben ik nog ene gaan drinken maar lang besloot ik niet meer te blijven.

Mijn volgende wedstrijd zal er eentje zijn om te genieten, namelijk de Kraftman Trail in Rotem, waar ik de 15 km ga doen.

Garmin connect gegevens : https://connect.garmin.com/modern/activity/796831535

Nog goed mee met het sterk groepje
Foto : Benn Cox

In het spoor van Jo Ruymen
Foto : Benn Cox

Vlakbij de aankomst, met de miserie achter mij...
Foto : Benn Cox