Charlepoeng Trail

Gisteren mee gedaan aan de Charlepoeng Trail te Huldenberg. Je had keuze tussen 2 afstanden, de 39 km en de 17 km. Ik koos voor de 17 km.

Wie was "Charlepoeng" ? Lees het hier.

De wedstrijd zou doorgaan om 10u. Ik koos ervoor om met de trein te gaan vanuit Hasselt tot Leuven, en van daaruit met de bus naar Huldenberg. Om er op tijd te zijn moest ik de trein nemen van 7u30 in Hasselt. Om 8u20 arriveerde ik in Leuven. Om 8u34 had ik een bus naar Huldenberg. Waren het de zenuwen, maar ik had een hele slechte nachtrust. In de trein viel ik haast in slaap. De busrit tussen Leuven en Huldenberg ging over een kronkelende weg, af en toe wat op en af en je reed door kleine dorpjes. Je waande je in de Ardennen. Omstreeks 9u15 arriveerde ik op het gemeenteplein van Huldenberg. Ik zag enkele joggers richting sporthal De Kronkel wandelen waar de inschrijvingen waren.

Kerk van Huldenberg aan het gemeenteplein
Foto : Daniel Drion
Er stond een lange rij wachtende aan de ingang van de sporthal. Heel langzaam werd er opgeschoven, maar na een tijdje werd het duidelijk dat de wedstrijd niet op tijd kon doorgaan. Hetzelfde probleem hadden ze bij de Kraftman Trail in Maasmechelen in november. Slechts 1 punt om de voorinschrijvingen te verwerken met het gevolg dat het amper vooruit ging. Johny Nelissen kwam ik tegen, die ik ken van de Facebookgroep Traillopers/loopsters en samen eens getraind in het Nationale park van Maasmechelen. Hij ging de 39 km lopen, en was aan het proberen om de 39 km lopers zo rap mogelijk te laten starten. Dat lukte hem blijkbaar want de 39 km lopers werden rond 10u15 aangemaand naar de start te gaan. Wij moesten nog tot 10u30 wachten vooraleer we naar de start mochten gaan. Na een kwartiertje werd dan de wedstrijd in gang geschoten. Wat betreft het weer hadden we geluk. De weersvoorspellingen in de week waren nochtans niet rooskleurig voor vandaag. Af en toe was het wat bewolkt, maar de zon kwam van tijd toch goed door. Voor de wedstrijd twijfelde ik nog of ik nu mijn regenjas al dan niet zou aandoen. Ik vreesde dat het nog zou regen en besloot mijn regenjas aan te houden. Maar na een goede kilometer kreeg ik het al veel te warm en besloot hem uit te doen. Dat was gemakkelijker gezegd dan gedaan, want ik had ook nog mijn runningbelt aan. Na wat gesukkel lukte het me mijn regenjas uit te doen, maar nu zat ik natuurlijk met het probleem dat ik mijn regenjas moest vasthouden. Ik kan je zeggen dat zoiets meesleuren best vervelend is. Het parcours was een aaneenschakeling van verharde wegen, stukken bosweg, heel veel veldwegen tussen de akkers zowel verhard als niet verhard en veel stroken kasseien die moeilijk beloopbaar waren. Op de veldwegen tussen de akkers kreeg je daarbovenop nog een strakke wind tegen. Van heel de trail was er misschien 10 % bos en persoonlijk vond ik dat veel te weinig. Ik denk nochtans dat er veel mogelijkheden zijn in die omgeving. Het parcours vond ik dus eerlijk gezegd wel tegenvallen. De bewegwijzering was wel zeer goed aangegeven. Een goed gevoel in de benen heb ik niet echt gevonden : te vermoeid, stijve kuiten van het stadsuitstapje naar Leuven vrijdag en een vervelend parcours. De laatste 2 km begon het wat beter te lopen, ook omdat ik zo wijs geworden was mijn regenjas rond mij te binden en de laatste kilometer verliep vooral dalend. Ik kan uiteindelijk afklokken in 1:31:31 over 16,28 km (5:37 min/km). Mijn FR305 had 'slechts' 137 hoogtemeters gemeten. Aan de finish was er drank en allerlei om te eten. Ik ging dan mijn sporttas halen die we achter een dranghek mochten plaatsen en zo ging ik me dan douchen. Na de douche was ik nog een soepje gaan drinken en at ik een sandwich die ik mee gebracht had van thuis.

Ik had gelukkig snel een bus naar het station van Leuven en van Leuven uit terug naar Hasselt. Ook nu had ik het moeilijk mijn ogen open te houden tijdens de treinrit.

Garmin connect gegevens : https://connect.garmin.com/modern/activity/708745024

Charlepoeng Trail
Op km 8 bij de bevoorrading (in het blauw)
Foto door Illuprint