LPM halve marathon

Vandaag was het dan zover. De wedstrijd waar ik me afgelopen 3 maanden voor getraind had, de LPM halve marathon.

Ik wist op voorhand dat mijn doel van 1u34 moeilijk zou worden, door de perikelen van afgelopen maand. De ziekte van 3 weken geleden waardoor ik noodgedwongen een week niet heb kunnen lopen hebben mijn plannen gedwarsboomd. De week na mijn ziekte heb ik nog geprobeerd wat afstand in de benen te krijgen en de week (deze week) erna was het al afbouwen naar de wedstrijd toe. Als ik nog een weekje extra had gehad, dan had ik toch nog iets beter kunnen bekomen van mijn ziekte. De 2 weken die ik nu gehad heb, waren eigenlijk te weinig.

Toen ik om iets na 10u aan de Kattevennen arriveerden, had ik stiekem nog hoop op een goede dag. Als ik de eerste 10 km vlot aan 45 minuten zou kunnen lopen, dan zit het er misschien nog in die 1u34. Ik ging dan mijn nummer afhalen. Er werden toch enkele bekenden gespot onder andere Kurt Claesen en Raphael Van Den Broeck. Kurt ging hazen voor zijn vrouw op de halve en Raphael ging voluit gaan op de halve. Deze laatste is de laatste tijd zeer goed op dreef met hele mooie tijden op zijn wedstrijden bij de Walen.

Om iets voor 11u zette ik me met al de anderen aan het startspandoek. Ik zag ook dat Pascal Van Marcke van de partij was samen met andere lopers van zijn SQM team. Om 11u klonk dan het startschot en weg waren we. We moesten eerst 2 kleine rondjes van ongeveer 1,3 km lopen en dan 3 grote rondjes van ongeveer 6 km om zo dan rond de 20,7 km uit te komen. De eerste 5 km lukte het me goed om rond die 4:30 / km te blijven, maar vanaf dan gingen de kilometertijden beduidend boven de 4:30. Bij doorkomst na het eerste grote rondje, na 8,8 km, liep ik aan 4:34 / km. Weg doel dus, want dan moest ik zeker onder de 4:34 / km blijven. Ik voelde dat mijn benen al begonnen te verkrampen, zowel mijn dijbenen als mijn kuiten. Ik besloot dan over te schakelen op modus uitlopen, want wat nut heeft het om jezelf kapot te lopen om dan te eindigen in bijvoorbeeld 1u36. Bij doorkomst aan de bevoorrading nam ik ook uitgebreid de tijd om wat te drinken en een stukje banaan en wat rozijnen binnen te smikkelen. Gedurende de 2e grote ronde liep ik kilometertijden tussen de 4:50 en 5:00. Ik had dan nog terug uitgebreid de tijd genomen om me wat te bevoorraden met cola en wat water. Tijdens de laatste ronde liep ik kilometertijden rond de 4:50 / km. Ik kan uiteindelijk afklokken in 1u39min48sec over de 20,86 km (4:47 / km). Tevreden dat ik het toch uitgelopen heb, want vanaf km 9 zijn de krampen langzaamaan feller en feller geworden. De laatste kilometers was het nog doorbijten. Maar de teleurstelling is er wel dat ik de 1u34 niet gehaald heb. Ik ben wel van plan ergens dit jaar nog een poging te wagen om die 1u34 te halen. Als je ergens een mooie halve marathon weet de komende maanden, mag je me gerust laten weten ! Pascal Van Marcke was de winnaar op de halve marathon in 1u14, Raphael finishte in een knappe 1u27.

Na de douche begaf ik me naar de kantine waar ik me een heerlijk soepje bestelde. Daarna was het tijd om huiswaarts te keren.

Mijn volgende wedstrijd zal een trail zijn, namelijk de Charlepoeng trail (17 km) in Huldenberg (nabij Leuven) op 1 maart.

Garmin connect gegevens (halve marathon) : https://connect.garmin.com/modern/activity/692861640