Kerstrun As

Gisteren mee gedaan aan de Kerstrun in As.

Op het halve marathon schema van Garmin stond er een 10 km wedstrijd ingepland, dus deze wedstrijd was daar ideaal voor. Vorig jaar liep ik in moeilijke omstandigheden hier een goede wedstrijd, ik liep toen de 10 km (9,9) in 41:03 (4:09 / km). Ik zou al tevreden zijn om dit te kunnen evenaren.
Het halve marathon schema wat ik nu volg van Garmin vind ik persoonlijk zeer goed. Ook dat er een wedstrijd in opgenomen is vind ik heel goed en geeft jezelf de kans om eens te zien hoever je staat.

Aan de voorinschrijving kreeg je een stoffen zakje met hierin je chip. Dit zakje moest je dan via een elastische koord rond je middel vastmaken. Dit heb ik nog nooit gezien op een wedstrijd en ik loop nu toch al geruime tijd. Ik had wat schrik dat de nummer voortdurend tegen je benen zou klapperen, maar al bij al viel dat nog mee. Maar vreemd vond ik het wel. Het leek een beetje op zoiets ze hadden bij de Inca's :)

De temperatuur was fris, ik schat zo'n 4 graden, maar er kwam wel af en toe een zonnetje door. In de tent werden enkele bekenden gespot, Pascal Van Marcke (winnaar 15 km), Dorine Coninx (winnares 15 km) en Marc Nelissen (10 km). Als opwarming deed ik ongeveer 1,6 km.

Om 14u werd de 15 km in gang geschoten. Om 14u15 was dan de 10 km aan de beurt. De eerste paar honderd meter verlopen dalend en zo kon ik al direct een hoog tempo ontwikkelen. Na 1 km zag ik op mijn klok 3:50 staan. Ik probeerde zo goed mogelijk het tempo te houden. We moesten 2 rondjes van ongeveer 5 km lopen. In zo'n rondje zaten toch 2 kleine hellingen in, maar die werden gevolgd door een afdaling, zo kon je telkens goed recupereren. Het eerste rondje werd afgelegd in 20:04 (4:03 / km). Het tweede rondje ging moeizamer. Op km 8 zag ik dat mijn gemiddeld tempo 4:08 / km bedroeg. Ik moest dus zien het tempo nu proberen te houden. Met enige moeite lukte me dat en kon ik afklokken in 40:59. Daar was ik best tevreden mee. De tweede ronde werd nog afgelegd in 20:56.

Met het pendelbusje ging ik me douchen in de sporthal. Na de douche ging ik nog ene drinken in de tent. Tevreden ging ik terug naar huis omstreeks 16u30. Zoals altijd is deze wedstrijd zeer goed georganiseerd.

Garmin connect gegevens : http://connect.garmin.com/modern/activity/650901427