WACremmienne Waremme

De wedstrijden volgen nu elkaar in snel tempo op. Gisteren was het de beurt aan de 14e van de Challenge Hesbignon, de WACremmienne in Waremme.

Ik had speciaal verlof genomen gisteren omdat ik anders niet op tijd in Waremme zou geraken. Zo kon ik ook wat uitslapen :). Omstreeks 18u vertrok ik naar daar. Om kwart voor 7 kwamen we daar aan.

Vlug naar de inschrijvingen in de sporthal waar ik de gebruikelijke 4 euro neertelde. Weer veel bekend volk : de Speelhofrunners Mario, Sven en Stefan. Ook aanwezig Robin Leduc, Michel Wolfs en Raphael Van Den Broeck. Deze laatste met gips rond zijn arm maar vertelde dat hij er weinig last van heeft bij het lopen. Ik kon ook een babbeltje slaan met Kristof Schrijvers. Bij de jogging in Mielen-boven-Aalst kon ik hem net kloppen op de meet. In Flémalle wist ik ongeveer een minuut voor hem te zijn. Hij kwam toen juist uit vakantie. Hij hoopte nu iets dichter bij mij te eindigen.

Als opwarming deed een toerke van de sporthal naar de start en terug, en dan terug naar de start. Zo kwam ik aan iets meer dan 2 km in net geen 10 min. Me rustig opwarmen, ik zal het nooit leren.
Dit is mijn 3e deelname aan deze wedstrijd. Ik liep deze al in 2011 en in 2012 en mijn tijden waren 50:11 in 2011 en 43:31 in 2012. Ik weet dat dit een redelijk snel parcours is, dus die 43:31 moet ik zeker kunnen halen met de goede huidige vorm. Stiekem hoopte ik op een tijd rond de 41 min.

Na de nodige uitleg werd er omstreeks 19u30 afgeteld en weg waren we. Het goede tempo werd nu ook weer snel gevonden. De eerste 2 kilometers werden onder de 4 min / km afgelegd. Ik merkte dat Kristof zo goed mogelijk probeerde in mijn buurt te blijven. Ik weet niet precies waar hij heeft moeten afhaken, maar na ongeveer 4 km zag ik hem niet meer. Ik ben ook niet iemand die constant achter zich kijkt wie er in de buurt nog zit, of ik moet in de laatste kilometer zitten. Dan kijk ik wel eens achterom als er iemand bekend aan het naderen is. Vanaf km 4 moeten we door een natuurpark op onverhard maar goed beloopbaar. We kregen ook enkele stukken houten wandelpaden, waar ze ons voor gewaarschuwd hadden wegens mogelijk glad. Maar nergens ben ik in de problemen geraakt. Er waren ook enkele stukken onverhard single track. Toch wist ik 2 lopers in te halen, maar ik moest daarvoor wel in het hoger begroeisel om deze in te halen. Vanaf km 5,5 lopen we terug op straat. De ademhaling zat nog steeds heel goed, de benen begon ik toch iets wat te voelen en daar zal de wedstrijd van afgelopen maandag in Kozen zeker iets voor tussen zitten. Maar al bij al ging het nog goed vlot. De volgende 2 km verliepen over verharde paden tussen de akkers. Af en toe haalde ik een loper in en dat geeft goede moed. Vanaf km 7,5 lopen we in tegenovergestelde richting van de eerste 3 km. Ik probeerde zo goed mogelijk het tempo erin te houden. In de laatste km kwam ik in een groepje van 3. Met een korte versnelling wist ik een kloofje te slaan. Maar op ongeveer 500 m van de finish kwam een van hun terug bij mij. Ik besloot dan de sprint in te zetten want ik wist dat het een senior was. Ik kan hem afhouden en klok af in 40:38 over 9,92 km. Dat is 4:06 / km en daar ben ik natuurlijk heel tevreden mee. Niet veel later komt Kristof aan. Zijn tijd is 40:56, dus veel achter mij was hij niet. Ook hij is ferm content. Ook Raphael komt niet veel later aan, zijn tijd is 41:53. Hij ging al een stuk beter als in Kozen zei hij. Ik ging terug naar de auto. Ik liep nog een dikke kilometer uit en zo reed ik terug richting Hasselt.

Garmin connect gegevens : http://connect.garmin.com/activity/565510559

WACremmienne Waremme
Foto : Eddy Defrere

WACremmienne Waremme
Foto : Eddy Defrere