Stratenloop Gotem

Gisteren alweer een loopwedstrijd afgewerkt. Het was er eentje van de Haspengouw Challenge, de stratenloop in Gotem. Het is de 12e wedstrijd van 15, mijn 10e van dit jaar. Tristan kwam eens mee om te supporteren. Omstreeks 16u kon ik mijn wagen gemakkelijk parkeren op de parking bij het Fonteinhof. Dit jaar zou mijn 4e deelname zijn aan deze wedstrijd. Vorig jaar liep ik hier 42:23, in 2012 mijn beste tijd 41:54 en in 2009 liep ik 44:11. Doel 1 dit jaar was de 41:54 te verbeteren, doel 2 was zo veel mogelijk voor concurrenten te eindigen.

Aan de inschrijving betaalde ik 5 euro. Natuurlijk weer heel veel bekend volk. Michel Wolfs die me meldde dat hij helaas geblesseerd is. Veel ACA'ers oa. Raphael Van Den Broeck, Dimitri Driesen en Stefan Meekers. Stefan kon ook niet deelnemen wegens een blessure. Verder nog Mark Nelissen en Speelhofrunners Sven Nicolaij, wederkerende Marc maar dienstdoende als haas voor Mario. Ook nog Geert Reyskens en Sven Thijs.

Rond 16u20 besloot ik me te gaan opwarmen. Ik deed een dikke 2 km over een stuk van het parcours. Het parcours is niet gewijzigd ten opzichte van vorige jaren. We moeten eerst een aanlooprondje doen en dan 3 rondjes van ongeveer 3 km om zo dan aan net geen 10 km te komen. Ik deed 2,38 km in 11:11 (4:42 / km). Zoals gewoonlijk veel te snel als opwarming, ik vermoed dat het komt door de zenuwen.

Om iets voor 16u45 zette ik me aan de start en iets later dan voorzien klonk het fluitsignaal waarmee de wedstrijd in gang gefloten werd. Eerst dus het aanlooprondje van 650 m. Tijdens de wedstrijd kijk ik niet (meer) naar mijn klok om mijn snelheid in het oog te houden. Op gevoel lopen ligt me tegenwoordig veel beter, toch bekroop me het gevoel dat ik iets te snel vertrokken ben. Het rondje van 3 km bestaat uit 1 helling van ongeveer 900 m met de laatste 200 m wat steiler. Dan een paar honderd meter vlak en dan een 400 m afdaling, en dan weer 400 m vals plat. Dit is zeker niet een van mijn favoriete parcours met dus lange stukken vals plat. Wat ik dan wel weer leuker vind is dat we verschillende zelfde rondjes lopen. Aan het begin van de 2e ronde van 3 km werd mijn gevoel dat ik te snel gestart was bevestigd. Op de helling moest ik het groepje waarin ik zat lossen. De benen voelde nog goed aan, maar mijn ademhaling kreeg het moeilijk. Ik moest wat temporiseren, niet om tactische redenen, maar gewoon om dat het moest. Tijdens dat 2e rondje was het vooral proberen zoveel mogelijk te recupereren. Halfweg de eerste helling tijdens het 3e rondje kreeg ik in de mot dat Geert Reyskens met in zijn zog Raphael Van Den Broeck wat op mij aan het naderen waren. Eerlijk gezegd zat ik op mijn tandvlees maar op karakter probeerde ik mijn tempo iets te verhogen. Dat lukte mij want in de afdaling zag ik dat ik terug wat uitgelopen was. Bij de 2e helling wist ik nog een loper in te halen en dat gaf mij voldoende moed om het tempo erin te houden. Het was nog even op de tanden bijten op het stuk kasseistrook voor het Fonteinhof. Ik kan afklokken in 40:43 over de 9,81 km (4:09 / km). Qua positie ben ik tevreden, want ik ben voor mijn belangrijkste concurrenten kunnen eindigen. Qua gevoel was dit een mindere wedstrijd. Mijn ademhaling had het duidelijk wat moeilijker als in de voorgaande wedstrijden. Aan de bevoorradingspost werd er nog wat nagekaart over de wedstrijd met Geert en Raphael.

Samen met mijn zoon genoten we nog van een lekkere brochette of chipolata van de BBQ.

Garmin connect gegevens : http://connect.garmin.com/activity/572968742

Stratenloop Gotem
Foto : Gilbert Simal