La Course Aux Châteaux Verlaine - Banneux Run Hasselt

Er zijn ondertussen weer 2 wedstrijden gelopen, eentje van de Challenge Hesbignon en eentje van de Haspengouw Challenge.

La Course Aux Châteaux Verlaine

Zaterdag 17 mei deed ik mee aan La Course Aux Châteaux in Verlaine. Dit is de 7e wedstrijd van de Challenge Hesbignon, mijn 5e van dit jaar. Omstreeks 17u30 vertrok ik richting Verlaine. De andere Speelhofrunners waren deze keer niet van de partij, Sven en Mario gingen de volgende dag mee doen aan de 20 km van Brussel. Rond 18u15 arriveerde ik in Verlaine. Ik had me voor ingeschreven en reeds betaald en dan hoef je eigenlijk niet meer naar de inschrijvingen maar ik had pas donderdags betaald en wou toch even checken als mijn inschrijving in orde was. Die was blijkbaar in orde. Het was nog iets te vroeg om me op te warmen. Wat betreft het weer was het iets te warm. De zon is nog volop aanwezig en het is zeker nog 20 graden. Ik spotte toch enkele bekenden, Robin Leduc, Patrick Geelen, Michel Wolfs en Raphael Van Den Broeck. Omstreeks 18u40 besloot ik me op te warmen. Ik deed 1,8 km in net geen 9 min. De benen voelden vermoeid aan. Vooral de stevige trainingen laten zich voelen en dan nog ieder weekend een wedstrijd. Dat begint zijn tol te eisen. Om iets voor 7 zetten we ons klaar aan de start en even later zijn we weg. Ik besloot direct een goed tempo te ontwikkelen en dat ging de eerste kilometers zeer goed. De eerste 4 kilometer waren licht dalend en ik liep aan 4:05 / km. Maar de 3 daarop volgende kilometers waren vals plat stijgend en die sneden mijn benen af. De verzuring kwam opzetten en het begon moeilijker en moeilijker te gaan. Raphael is me ondertussen ook voorbij gesneld. Het ging van kwaad naar erger en op km 6 kreeg ik het zo moeilijk dat ik zelfs even moest wandelen om op adem te komen. Tussen km 7,5 en 8,5 was ik genoodzaakt nogmaals 4 keer te wandelen. Mijn gemiddeld tempo was al gezakt naar 4:30 / km. Ik wou toch zeker die 4:30 / km halen en de laatste 2 km ging het iets beter. Ik kan uiteindelijk afklokken in 48:13 over de 10,78 km (4:28 / km). Toch wel ferm teleurgesteld met dit resultaat. Ok het was warm, maar toch niet in die mate dat ik daar zo last van moet hebben. Na een paar stukken sinaasappel en wat gedronken te hebben, besloot ik terug naar huis te keren. Dit was een wedstrijd om snel te vergeten. Ik ben dringend toe aan wat rust. Daarom ben ik van plan om de komende week het rustiger aan te doen.


La Course Aux Chateaux
Foto : Carine Heyne
Banneux Run Hasselt

Terwijl de andere Speelhofrunners kozen om te gaan lopen in Faimes, de 8e van de Challenge Hesbignon, koos ik afgelopen zondag mee te doen aan de Banneux Run in Hasselt in teken van de Haspengouw Challenge, de 6e van dit criterium. Deze wedstrijd gaat door op slechts enkele kilometers van mijn thuis en aangezien er voor de Haspengouw Challenge 10 van de 15 wedstrijden dienen gelopen te worden is het dus beter dat ik er nog eentje mee pik in dit criterium. Bij de Challenge Hesbignon is het voldoende mee te doen aan 8 van de 20 wedstrijden, dus nog genoeg om daar aan mijn 8 te geraken. Om 14u30 vertrok ik naar de Banneuxwijk en 15 minuten later was ik daar. Bij de inschrijving betaalde ik 7 euro. Het was een beetje te vroeg om me al op te warmen. Gespotte bekenden : het GS Running Team met Pascal Van Marcke, Lode Raskin, Peter Vossius, Edward Vanhove en Jurgen Cosemans. Verder nog Joeri Francart, Dimitri Driesen, Domenico Di Vito, Kris Deferm, Geert Reyskens en terugkerend uit blessure Mark Nelissen. Als opwarming deed ik 2 km in 10 minuten. De afgelopen week heb ik een stuk rustiger aan gedaan en de benen voelden frisser aan. Het parcours bestond uit 2 rondjes van ongeveer 5 km. Om iets voor half 4 besloot ik me aan de start te zetten en precies om 15u30 werd de start gegeven. Ook nu wist ik van in de start een goed tempo te ontwikkelen. Eerst liepen we een 600 m over straat en dan liepen we een kilometer door een bos. De rest van het rondje liepen we terug op straat. Na het bos fietste mijn broer mee met mij. Edward stak samen met Geert mij voorbij na het bos. Die liepen duidelijk een stuk te snel voor mij. Ik liep de eerste 2 km weer aan 4:05 / km. De benen konden dit tempo redelijk goed aan, maar mijn voornaamste concurrenten zoals Kris Deferm en Dimitri Driesen waren allang een heel stuk voor mij. Voorlopig zijn die nog buiten mijn bereik op het moment. Op de eerste plaats komt voor mij een goede tijd lopen, en dan kom ik wel terug dichter bij hun in de buurt. Zij verkeren momenteel in een goede vorm. Mijn broer maande me af en toe goed aan om tempo proberen aan te houden. Bij doorkomst na de eerste ronde liep ik aan 4:10 / km gemiddeld. Langzaam maar zeker begon ik in de buurt te komen van Edward. In het bos was hij nog slechts op 50 m voor mij, maar plots komt Brecht Gijbels aansluiten bij mij. Ik zet me vlak achter hem en een paar honderd meter loop ik in zijn spoor. Maar blijkbaar heeft hij zich wat geforceerd om mij in te halen en moet terug lossen. Nog een paar honderd meter verder kan ik ook Edward in halen. Ook Chris Baerts, ook een van mijn concurrenten kan ik langzaam maar zeker in halen. Maar echt weglopen van hem kan ik niet. Hij blijft zo op een 50 m van mij hangen. Ikzelf begon het ook moeilijker te krijgen en het was zaak om mijn tempo aan te houden. De verzuring in de benen begon zich te laten voelen. Mijn broer moedigde me goed aan. Het was nog even op de tanden bijten wanneer we nog rond het voetbalveld moesten lopen. Ik kan afklokken in 41:06 over de 9,78 km (4:12 / km) en daarmee tevreden. Het ging al veel beter als in Verlaine, de rust heeft duidelijk deugd gedaan.