LCC veldloop Tongeren

Gisteren meegedaan aan de eerste veldloop van het seizoen, de LCC veldloop in Tongeren. De plaats van het gebeuren was aan het sportstadion "De Motten". Om iets na 2 arriveerde ik daar en het was toch wel even zoeken naar een parkeerplaats. Aan de inkom betaalde ik 2,5 euro en ging vervolgens naar de hangaar om me in te schrijven. Daar kreeg ik mijn startnummer 4573. Ik ging me dan omkleden en dan mijn sporttas in het ADD tentje zetten.

Daar kwam ik al gauw clubgenoot Ivan tegen. Het was nog iets te vroeg om ons al op te warmen. We keken nog even naar de andere categorieën. Rond 14u50 vertrokken we om ons op te warmen. Het parcours is niet gewijzigd ten opzichte van vorig jaar. We lopen voor het grootste stuk op de Finse piste met een kleine helling. Dan zijn er nog enkele S-lusjes gemaakt midden op het veld. Zo deden we 2,6 km in een dikke 15 min. We gingen daarna nog even in het tentje staan en keken nog naar de aankomst van de korte cross, die gewonnen werd door Ruben Kenis, voor Wouter Steyfkens en Luc Nassen.

Dan begaven we ons naar de startstrook. Daar deed ik nog enkele korte versnellingen. Het was ondertussen beginnen met regenen. Samen met de koude wind was het toch bibberen. Om 15u44 klonk dan eindelijk het startshot en weg waren we. Ik besloot redelijk rustig te vertrekken, enkel op de helling trok ik even door om daarna terug het tempo te laten zakken want het was nog ver. Ik kon mijn tempo verder goed onderhouden zonder te forceren. Kris Deferm van DCLA bleef het grootste gedeelte van de wedstrijd in mijn spoor. Ik voelde wel dat hij moeite had om me te volgen want op de helling moest hij steeds iets lossen, maar kwam daarna terug aansluiten. In de laatste ronde kon ik hem weer op enkele meters zetten op de helling maar ik was ervan uitgegaan dat we nog de S-lusjes moesten doen. Ik was me een beetje aan het zetten om daar nog alles uit de kast te halen, maar wat blijkt, we moeten de lusjes niet meer doen en de aankomst was al op zo'n 50 m. Ik pers er nog een spurtje uit en kan gemakkelijk mijn achtervolgers afhouden. Ik klok af in 30:14 over precies 7 km (4:19 / km). Vorig jaar liep ik hier 4:26 / km, dus ben ik een tevreden mens. Ivan kon afklokken in 30:45 en was ook tevreden van zijn wedstrijd.

Mijn Garmin Connect gegevens kan je vinden op http://connect.garmin.com/activity/399471928

Samen met Lode liep ik nog een rondje uit en ging me dan douchen. Samen met Ivan ging ik nog ene drinken in de kantine. Bij de prijsuitreiking kon ik een zwarte polo van Erima op de kop tikken.

De wedstrijd van de masters werd overigens gewonnen door Segers Davy, voor Wouters Chris en Vandebosch Patrick.

De volgende veldloop is komende zondag in Neerpelt.