Jogging du T.T.Tillier Fernelmont

Deze ochtend deel genomen aan de 1e wedstrijd van de Challenge Hesbignon 2013. Plaats van gebeuren was in Fernelmont.
Aangezien de wedstrijd om 10:15 begon, en het een lange verplaatsing was (40 min van Sint-Truiden) en ik als taxi van dienst was, moest ik dus vroeg uit de veren. En dat is nu net niet mijn sterkste kant. Voor ik het goed in de mot had, was het al 8u30 en ik was nog niet klaar. Kwaad was al geschied dus, want het is ongeveer 25 min tot aan Mario en we hadden afgesproken met de andere Speelhofrunners om 8u45. Omstreeks 9u arriveerde ik bij Mario, waar ook Marc mij stond op te wachten. Ik had ondertussen gemerkt dat ik mijn horloge thuis vergeten was. Dat wordt dus lopen op gevoel. Vlug het adres in de GPS getikt en we zouden rond 9u40 ter plaatse zijn. Het was nog even spannend onderweg, want op een gegeven ogenblik was de weg onderbroken en er stond geen aanduiding van de omleiding. Uiteindelijk toch maar langs de versperde weg en gelukkig konden we toch via die weg verder. Veel tijd hadden we niet verloren want om 9u45 waren we ter plaatse. We hadden nog schrik dat er misschien veel volk zou staan, dus haasten we ons naar de inschrijvingen, maar het ging zeer vlot, we waren zelfs direct aan de beurt om onze envelop van de voorinschrijving te ontvangen.
Ondertussen hadden we de anderen ook gespot, Robin, Sven T en Sven N waren zich warm aan het lopen. Marc, Mario en ik gingen nog even naar de wagen om ons te ontdoen van de overtollige kledij en dan terug in looppas naar de start. Ondertussen is het al voorbij 10u. Aan de start spotte ik Stefan Meekers. Ook terug van de partij dus.
De wedstrijd zelf dan. Ik besloot in de buurt van Robin te gaan staan. In principe is hij duidelijk de betere van mij, maar ik hoopte toch in de buurt te blijven. Ik had het parcours bekeken op de site van de Hesbignon, en het leek me een redelijk snel parcours te zijn. Enkel tussen km 2,5 en 3,5 verliep stijgend, maar de rest ging over verharde wegen met weinig hoogte verschil. De eerste 2 km bleef Robin op zo’n 50 m voor mij. Ik had echter geen idee hoe snel ik aan het lopen was, maar ik weet nu achteraf dat ik zeker onder de 4 min / km aan het lopen was. Na die 2 km kwam er een lang stuk (+- 1,5 km) onverhard en dat stuk was volledig vettig met modder. Er zat ook een korte helling in op het einde van dat stuk. Dan terug de weg op waar we na 1 km via een brug over de autostrade liepen.Mijn snelle start begon ik nu toch te voelen en in mijn gedachte vloekte ik toch wel een beetje, want ik had niet gedacht dat het parcours toch nog zo zwaar zou zijn, alhoewel dit ten opzichte van de andere lopen van de Hesbignon, nog een van de lichtere was. Maar ik was nu eenmaal vertrokken met het gedacht, dit is een snel parcours. Ik probeerde zo goed ik kon mijn tempo te houden, maar ik kreeg het moeilijker en moeilijker. Op km 6 besloot ik zelfs even te wandelen om wat op adem te komen. Na een 30-tal seconden was ik al terug op adem en zette ik mijn race voort. Ik besloot mijn tempo wat te laten zakken, want het was nog ongeveer 5 km tot aan de aankomst. Km 6 ging nog moeizaam, maar vanaf km 7 begon het terug beter te gaan. Er zaten nu ook enkele stroken bergaf bij en kon ik nog meer terug op adem komen. Gemakkelijk ging het toch niet maar ik kon wel een constant tempo lopen. Ik was blij dat ik het bordje van de 10 km zag. Maar wie komt er plotseling mij voorbij gelopen, Dimitri Driesen, een ACA’er die op de veldlopen meestal een minuut voor mij was. Ik kon helaas niet aanpikken, want ik zat door mijn beste krachten. In mijn gedacht vloekte ik weer, had ik dat geweten dat hij er ook bij was, dan was mijn start zeker niet zo snel geweest en had ik mijn wedstrijd beter kunnen indelen. Maar goed, het seizoen is nog lang en er komen nog genoeg wedstrijden om beter te doen. Er stak mij nog eentje voorbij in de laatste 500 m. Aan de finish kom ik Robin tegen, die heeft een schitterende wedstrijd gelopen met een tijd van 45:41 over de 11,3 km oftewel 4:02 / km ! Dat was me vandaag zeker niet gelukt. Ik vroeg nog aan de official wat mijn tijd was, maar die wist het ook niet. Bij het schrijven van dit verslag heb ik de uitslag gevonden op http://www.yanoo.net/resultatnord/2013/Bel-Fernelmont-JoggingDuTTTillier.pdf en mijn tijd is 48:28 (4:17 / km) en ondanks het mindere gevoel, ben ik toch tevreden met dit resultaat.
Even later komt ook Marc aan, vervolgens Sven T, daarna Mario en dan nog Sven N. Sven T en Mario waren zeer tevreden met hun tijd. Sven N was iets minder gelukkig. Het ging hem vandaag niet af. Nadat we allen wat bekomen waren, besloten we naar Marc zijn wagen te gaan om daar een fotootje te trekken. Maar wat bleek, batterijen plat. Ik pakte dan mijn gsm maar en konden we nog een paar leuke foto’s trekken. En Marc had nog een deel Berlijnse bollen en eclairs bij. Dat smaakte !

De volgende wedstrijd zal de eerste zijn van de Haspengouw Challenge, de Vijverrun in Bolderberg op zondag 17 maart.