LCC Alken

Vandaag stond de 5e wedstrijd van het LCC op het programma, de veldloop in Alken.
De afgelopen 2 weken zijn op trainingsgebied goed verlopen. De intervals op de club worden goed verteerd en de rustige duurloopjes zorgen dan weer voor een goed herstel. De motivatie had op het einde van het jaar even een knauw gekregen, vooral door het slechte weer en voelde ik me niet optimaal door een verzwakte weerstand. Ondertussen is dit van de baan en het gevoel is terug ok.
Om iets na 14u arriveerde ik aan “De Alk”. Vlug mij gaan inschrijven en dan me gaan omkleden. Dan mijn sporttas gaan zetten in de ADD tent. Clubgenoot Ivan zag ik nog niet en ik besloot me dan maar in mijn eentje te gaan opwarmen. Ik deed 1 rondje dat ongeveer 1,25 km was. Door het droge weer lag het parcours er goed bij. Praktisch geen modder en geen enkel bergje, dus een snel parcours. Het is gebleken dat snelle parcours mij wel liggen. Daarenboven scheen het zonnetje, eigenlijk ideale omstandigheden voor een goede wedstrijd.
Na dat rondje stopte ik even bij Marc die eens was komen supporteren. Hij sukkelt momenteel met enkele kwaaltjes, maar kon het toch niet laten om deze voormiddag een rustige duurloopje af te werken van 22 km. Na een pitstop deed ik nog 3 rondjes om zo aan net geen 5 km opwarming te komen.
In de ADD tent kom ik clubgenoot Ivan tegen. Ik ontdeed me van mijn trainingsbroek en deed mijn ADD singlet aan. Het was al bijna tijd om naar de startstrook te gaan, maar bij het verlaten van de tent voelde je toch dat het redelijk frisjes was.
Om 15u15 klonk dan het startshot en weg waren we. Ik kan al direct een goed tempo ontwikkelen, maar Ivan loopt toch van mij weg maar blijft op ongeveer 10 m hangen. Een klein stukje voor hem spot ik ook Geert Werckx en daarvoor Dimitri Driesen. Ook in de buurt was Alain Stas. Na de eerste ronde besloot ik iets te versnellen en de jump te wagen naar Ivan, en dan even in zijn zog blijven zitten. Dat deed ik zo een 500 m. Ik voelde dat ik nog iets sneller kon en ik had al af en toe de neiging hem voorbij te steken, maar bedacht me dan, schrik om mij al te vlug op te blazen. Na nog een paar honderd meter besloot ik hem toch te passeren en iets te versnellen. Langzaamaan kon ik van hem weg lopen, maar een groot gat kon ik niet slaan. Ik liep zo een 20 tal meter voor hem uit, maar groter dan dat werd het niet. Zaak was nu ervoor te zorgen dat ik een strak tempo kon onderhouden en dat lukte goed in ronde 3 en 4. Bij het ingaan van de laatste ronde begon ik het toch moeilijk te krijgen. Ik keek af en toe achter mij en zag dat Ivan nog steeds op zo’n 20 m achter mij was. Het was echt wel bikkelen rond de plantage om niet stil te vallen. 1 loper wist mij nog in te halen, maar dat was ene van de +45 of +55 categorie. Dan over het brugje en voor zekerheid nog een laatste sprintje. Ik kan afklokken in 26:11 over 6,23 km ofwel een tempo van 4:12 / km. Daarmee zeer tevreden en voor het eerst eens voor Ivan kunnen blijven.
Aan de finish feliciteerde Ivan mij, moe maar voldaan even uitblazen in de tent. Samen met Alain en Ivan deed ik nog een rondje om uit te lopen. We braken dan nog de tent af (wel letterlijk dan) en ik ging me dan douchen. Dan nog ene gaan drinken in de kantine en nog even nagepraat met Alain.
Volgende week zondag staat al een nieuwe uitdaging op het programma, de veldloop in Lommel.