Kermisloop Kozen

Afgelopen maandag deelgenomen aan de kermisloop van Kozen. De 8e wedstrijd van de Haspengouw Challenge en mijn 20e wedstrijd van het jaar. Normaal gezien was ik niet van plan deze te lopen, omdat ik weet dat het niet echt een goede organisatie is. Je loopt daar doorheen de kermis, het is op sommige plaatsen smal om te lopen, amper een flesje water aan de finish, moeilijke parkeergelegenheid, … Maar ik had wel zin in een snel parcours, dus toch maar naar daar getrokken.

Het eerste probleem kwam al naar boven bij de aankomst, een parkeerplaats vinden. Op ongeveer een kilometer van de kermis vond ik een plaatsje, al maar goed dat ik nog redelijk vroeg daar was, want anders kon ik nog verder gaan staan. Dan een kleine wandeling naar de kermis waar ik dacht dat de inschrijvingen zouden zijn, maar de inschrijvingen waren aan de kerk, nog eens een goede 500 m verder. Eens ingeschreven (7 euro) moest ik dus helemaal terug naar mijn wagen om mijn portefeuille in mijn wagen te gaan leggen.

Ondanks ik dus toch al zeker 2 km gewandeld had, besloot ik me toch op te warmen door een rondje over het parcours te lopen en zo ook de precieze afstand te weten. Ik wist dat we bij de wedstrijd 5 rondjes moesten lopen. In 2009 heb ik hier ook gelopen. Toen was het de dag na dat ik terug uit vakantie gekomen was van Kreta. Het rondje legde ik af in 11:41 en de afstand was 2,37 km, dus aan 4:57 / km. Dat dan maal 5, dan komen we op 11,85 km. Ik voelde me niet echt super vandaag, het is me toch iets te warm, ik schat zo’n 24 graden en ik had ook zaterdag en zondag nog gelopen, dus mijn benen voelden niet echt fris aan. Misschien verdwijnt dat wel gedurende de wedstrijd maar ik ga zeker rustig aan vertrekken en dan proberen langzaam te versnellen.
Aan de start spotte ik veel bekenden, de runners van Kortessem, de lopers van de atletiekclub van Alken. Ook waren mijn loopmaten daar Sven T. en Mario, niet om mee te lopen, maar deze keer dus om te supporteren. Ook Marc was er en hij ging wel mee doen. Het zou zijn eerste wedstrijd zijn in ons nieuw t-shirt, dus dat zal hem toch extra motiveren Knipogende emoticon hoop ik dan.

Precies om 20u28 klonk het startshot. Ik had me redelijk aan de achterkant van het pak gezet, zodat ik zeker niet te snel van start zou gaan. Ik besloot in eerste instantie in de buurt te blijven van Stefan Meekers. De eerste km liep ik in 4:51. Ook omdat het parcours zo smal was kan je moeilijk sneller want inhalen ging praktisch niet. Vanaf km 2 was er meer plaats en kon zo mijn tempo verhogen. Ik liep samen met een runner van Kortessem Kristof Dewilde en een loper van ACA Dimitri Driesen. Met hun liep ik enkele kilometers samen. We hadden een goed tempo van rond de 4:30 / km en dat lag mij wel. Het eerste rondje liep ik in 10:54 (4:37 / km). Het tweede en het derde rondje kon ik steeds mijn tempo van 4:30 / km aanhouden, 2e rondje in 10:31 (4:28 / km) en het 3e in 10:34 (4:29 / km). Nog steeds Kristof en Dimitri in de buurt. Tijdens het vierde rondje stokte het tempo wat bij hun, maar ik besloot nog niet ervan weg te lopen. Ik had ergens toch wat schrik om zelf ook nog een terugslag te krijgen. Het 4e rondje legde ik af in 10:49 of 4:36 / km. We passeerden de finish en dan krijgen we een stukje bergop van een 300 m. Ik kreeg goesting om te versnellen maar besloot toch nog bij hun in de buurt te blijven. Vlak voor de top besloot ik dan toch te versnellen. Geen van beide volgden. Eens voorbij de eerste bevoorrading keek ik achter mij en ik zag dat ik al ruime voorsprong genomen had. Ik kon me dus concentreren op de personen voor mij. Op ongeveer een 500 m van de finish keek ik toch nog eens achter mij en ik zag dat Kristof bezig was aan een remonte. In de laatste rechte lijn besloot ik dan alles uit de kast te halen. Ik zag nog een loper voor mij en ik versnelde. Hij deed hetzelfde en kon voor mij blijven. Ik minderde een beetje en hij deed dat ook. Hij keek telkens naar links en ik besloot nog eens een sprint in te zetten en passeerden hem langs rechts. Dat had hij niet verwacht en ik kon zo nog voor hem finishen. Het laatste rondje legde ik af in 10:03 (4:16 / km) en ik kon afklokken in 52:52 over de 11,79 km (4:29 / km). Ik had zeker getekend voor 4:30 / km dus toch tevreden. Nu achteraf gezien, had ik toch beter eens gekeken naar mijn tijd van in 2009, toen liep ik 52:30 op dit parcours, dan had ik misschien een iets sneller 4e rondje gedaan.

Na ontvangst van mijn flesje water hoorde ik van mijn 2 supporters dat Marc een hele mooi tijd gelopen heeft van 47:20 of precies 4:00 / km. Zie je wel dat het nieuwe t-shirt hem gemotiveerd heeft, klasse gedaan makker ! Glimlach

Veel langer besloot ik dan niet meer te blijven. Ik moest nog een stukje tot aan mijn wagen.
Ik weet nog niet goed wat de volgende wedstrijd gaat zijn, als het niet te warm wordt, loop ik misschien mee met de Champignonloop in Riemst deze zondag, anders zal het Gotem worden op de 26e augustus.