Jogging FunAthlé Flémalle

Gisteren mee gedaan aan de 13e wedstrijd van de Challenge Hesbignon. Het is mijn 11e van het criterium en mijn 19e wedstrijd van het jaar. Het is de eerste keer dat ik deze gelopen heb, dus ik wist niet wat te verwachten, maar Mario wist me al te vertellen dat het geen licht parcours was.
Ik had afgesproken met loopmakkers Mario en Sven N. We zijn al een tijdje aan het nadenken om ons groepje met 5, een t-shirt te laten drukken en dat dan te dragen bij wedstrijden. Eergisteren (vrijdag) ben ik samen met Mario 5 t-shirts gaan bestellen bij de Decathlon in Alleur, voorzien van een logo en op de achterzijde onze voornaam. Op 1 dag zouden deze klaar zijn, en we besloten die dan te gaan uithalen voor dat we naar Flémalle gingen. Dat lag toch ongeveer op de weg, dus dat kwam goed uit en terwijl konden we de t-shirt dragen tijdens de wedstrijd. Om 17u pikte ik hun op en reden dan zo door naar de Decathlon. Onze t-shirts waren inderdaad klaar. De prijs was 19,95 € per t-shirt met het drukken erbij. Om 17u35 reden we dan al richting Flémalle. We vonden redelijk gemakkelijk een parkingplaats. We deden dan onze t-shirts aan en ze zaten allemaal zeer goed.

Vervolgens gingen we naar de inschrijvingen waar we de gebruikelijke 4 euro betaalden. We deden dan nog een korte opwarming van ongeveer 1,7 km in een kleine 10 minuten (5:45 / km).
Precies om 19u telden ze af van 5 naar 1 en weg waren we. De eerste km ging een paar keer op en af maar ik kon toch al direct een goed tempo ontwikkelen, deze 1e km in 4:39. Het parcours had alles wat je kan verwachten van een typisch Challenge Hesbignon parcours : lange stukken onverhard en redelijk moeilijk beloopbaar, enkele (zeer) steile hellingen, enkele stroken single track, enkele stroken modder in het bos en op veldwegen langs akkers. Dit parcours kan gerust bij de zwaardere behoren van de Challenge Hesbignon want veel vlak zat er niet in. Ofwel lange stroken dalend, ofwel vals plat met enkele steile stroken in het bos.

flemalle_5.5_km
foto : doorkomst op 5,5 km richting kasteel

Opmerkelijk was de passage aan het kasteel van Aigremont (zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Kasteel_van_Aigremont voor meer informatie). Daar moesten we over enkele trappen. Op een trapje van slechts 3 treden twijfelde ik om ze tegelijk te nemen op toch 1 per 1, maar vooraleer ik een beslissing genomen had, lag ik al tegen het canvas. Echter zonder erg, enkel een kleine schaafwonde aan de knie.

kasteel_van_aigremontkasteel_van_aigremont2
foto : Kasteel van Aigremont op km 6

Mijn gemiddeld tempo zat steeds rond de 5:00 / km. In de laatste km zag ik op een 100 tal meter een groepje van een man of 8 en ik besloot die nog te pakken te krijgen. Op een paar 100 meter van de finish had ik ze en kon uiteindelijk afklokken in 47:53 over 9,72 km (volgens mijn FR305) oftewel 4:55 / km en daarmee best wel tevreden.

Het was dan even wachten op de loopmakkers. Sven N liep 55:01 en Mario kon afklokken in 57:37. Aan de finish kregen we een uitgebreid aanbod : bruine en zwarte chocolade, rozijnen, banaan, sinaasappel, een flesje water en een flesje AA-drink. Ik moet zeggen weer allemaal zeer goed georganiseerd en overal op het parcours stonden seingevers. Ondanks de zwaarte van het parcours, was het toch weer een zeer mooi parcours. Mijn volgende wedstrijd zal die van de Haspengouw Challenge in Kozen worden. Nog eens proberen een beste jaarprestatie te lopen.