La Course aux Châteaux - Verlaine

Afgelopen zaterdag mee gedaan aan de jogging in Verlaine, de 7e wedstrijd van de Challenge Hesbignon. Het is ook mijn 12e wedstrijd op 10 weken en dat begint nu toch door te wegen. Ik had mezelf ook voorgenomen na deze wedstrijd, even de riem er af te nemen en een rust week in te lassen.

Ik had afgesproken met Mario. Ik pikte hem op rond kwart voor 6 en om kwart over 6 waren we daar. Het was even zoeken naar een parkeerplaats. Vervolgens gingen we ons inschrijven. We betaalden de gewoonlijke 4 euro en gingen naar de startstrook. Veel bekend volk was er niet, de enige bekende was Stefan Meekers.

Om 18u35 gingen we ons loslopen. Opwarmen hoefde niet, want het was nog aardig warm, ik denk zo rond de 25 graden. Ik voelde me ook niet 100 %, ik had het gevoel dat ik ziek aan het worden ben en ik had 2 ontstoken ogen. De 2 kindjes thuis en de vrouw hebben alle drie ontstoken ogen gehad en alle drie een keelontsteking, ik vreesde dat ik dus de volgende zou zijn. Ik had nog getwijfeld om te gaan lopen, maar geen koorts en dan kunnen we hé. Als opwarming deden we net geen 1 km in 5:26 (5:50 / km).

Precies om 19u tellen ze af en klinkt het startshot. De eerste 2 km zijn voornamelijk dalend, daardoor een veel te snelle opener, de 1e km in 4:32 en de 2e km in 4:22. In km 2 lopen we langs een prachtig kasteel (zie foto) waar er een fanfare aan het spelen is. We lopen kort op een stuk onverhard, maar niet moeilijk beloopbaar. Het zou het enigste stuk onverhard zijn. De 3e km is vlak, maar mijn tempo moet naar beneden door de warmte die ik begin te voelen. De 3e km in 4:47. Vanaf km 4 is het een typisch Hesbignon parcours met af en toe een korte helling en doorheen de velden maar steeds op verhard. Ik loop steeds zo rond de 5:00 / km. Op km 4 en op km 8 is er een bevoorrading voorzien met water. Daar stopte telkens om 2 bekertjes met water leeg te drinken. Dat was steeds een welkome verpozing. Dat op en af zou duren tot ongeveer km 9. Dan krijgen we enkele iets langere afdalingen, waar ik me toch wat moest inhouden omdat ik wat pijn kreeg aan beide knieën. Nog een teken dat ik toe ben aan wat rust. Km 10 in 4:44 en in de laatste km kan ik wat versnellen. Ik zie ook enkele lopers zich aan het uitlopen en dat wilt natuurlijk zeggen dat de finish niet meer ver is. Ik kan afklokken in 51:57 over de 10,74 km (4:50 / km). Niet echt een tijd om naar huis voor te schrijven, maar met deze warmte kan ik ook niet meer verwachten. Ik neem enkele bekertjes met water en een appel. Ik wacht dan nog op Stefan en Mario. De tijd van Stefan is 54:37 en van Mario is rond de 58 minuten. Mario kan heel tevreden zijn, 5:20 / km lopen in dit weer terwijl zijn besttijd van het jaar 5:12 / km is. Uitlopen zat er niet meer in en we besloten terug richting Sint-Truiden en Hasselt te rijden.

Volgende week geen wedstrijd en ik ga er dus een rust week van maken. Slechts 3 keer lopen en telkens heel op het gemak. De volgende wedstrijd zal in Fallais zijn op 10 juni.

Chateaux d'Oudoumont